Ilmastonmuutos teknisen työn opetuksessa
Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisten toimintaan ja luonnonympäristöihin nyt ja etenkin tulevaisuudessa. Teknisen työn asiasisällöistä ilmastonmuutos kytkeytyy kiinteästi ainakin asumiseen, liikkumiseen, energiantuotantoon ja rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä opettaen niihin liittyviä tietoja ja taitoja. Teknisen työn opetus onkin muiden oppiaineiden ohella merkittävässä roolissa ilmastonmuutos -ilmiön syvällisessä ymmärtämisessä ja ilmastoystävällisen maailman rakentamisessa.

Håkan Dahlström
Teknisen työn artikkeli koostuu seuraavista osioista:
Millainen on sinun hiilijalanjälkesi?
– Lämmitys ja vedenkulutus aiheuttavat valtaosan asumisen päästöistä
– Liikenteen ilmastopäästöjä voidaan vähentää hyötyliikunnalla
Materiaalivirroilla vaikutetaan ilmastonmuutokseen
– Elinkaariajattelu auttaa hahmottamaan luonnonvarojen käytön kokonaiskuvaa
– Materiaalitehokkuutta voidaan parantaa monin tavoin
– Rakennusten ilmastovaikutukset syntyvät elinkaaren eri vaiheissa
Energian tuotannolla aiheutetaan ja hidastetaan ilmastonmuutosta
– Energiajärjestelmämme perustuu fossiilisten polttoaineiden palamiseen
– Nyt eletään uusiutuvien energiamuotojen vallankumousta
– Energiatehokkuuden parantaminen vähentää energiantuotantotarvetta
Tehtäviä
Kuvagalleria
Lähteitä ja lisälukemista
Millainen on sinun hiilijalanjälkesi?

Zach Dischner
Asuminen, liikkuminen ja syöminen aiheuttavat valtaosan yksilön henkilökohtaisista ilmastopäästöistä. Päästöjen määrä vaihtelee huomattavasti yksilön elämäntavan mukaisesti. Ruoan aiheuttamia päästöjä käsitellään tarkemmin Open ilmasto-oppaan kotitalouden tekstissä, tässä tekstissä keskitytään teknisen käsityön kannalta olennaisempiin asumisen ja liikkumisen aiheuttamiin päästöihin.
Materiaalivirroilla vaikutetaan ilmastonmuutokseen

Wagner T. Cassimiro ”Aranha”
Ihmiskunta käyttää luonnonvaroja, kuten puuta, öljyä ja metalleja hyvin nopeaan tahtiin ja nopeammin kuin monet uusiutuvatkaan luonnonvarat ehtivät uusiutua. Nykyisen kulutustason ylläpitämiseen tarvittaisiin 1,3 maapalloa ja jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, maapalloja tarvittaisiin jo neljä. Luonnonvarojen säästämisellä on kaksisuuntainen yhteys ilmastonmuutokseen: luonnonvarojen käyttö ja tuotantoprosessit voimistavat ilmastonmuutosta ja ilmastonmuutos taas vaikuttaa luonnonvarojen määrään, laatuun ja jakautumiseen muuttamalla mm. metsien kasvuvauhtia ja makean veden määrää maapallolla.
Energian tuotannolla aiheutetaan ja hidastetaan ilmastonmuutosta

jmoran24
Ennen teollista aikaa puiden poltto, vesirattaat ja tuulimyllyt olivat keskeisiä ihmiskunnan energialähteitä. Peltotöissä ja liikenteessä apuna käytettiin hevosvoimaa.Teollisen vallankumouksen myötä maailman energian käyttö yli kymmenkertaistui 1900-luvulla 911 miljoonasta öljyekvivalenttitonnista 9 645 miljoonaan tonniin, kun väestön määrä samaan aikaan lisääntyi 1 miljardista 6 miljardiin. Tällä hetkellä tärkeimmät uusiutumattomat energialähteet ovat kivihiili, öljy ja maakaasu. Ydinvoiman osuus on maapallon laajuisesti niihin verrattuna pieni. Uusiutuvien energialähteiden tuotekehitystä tehdään kuitenkin jatkuvasti eri puolilla maailmaa ja tuulen, auringon, maalämmön ja veden energian hyödyntämisessä on otettu viime aikoina suuria harppauksia.
Tehtäviä
Järjestetään korjauspajoja, jossa kunnostetaan oppilaiden polkupyöriä, kotitalousluokan välineistöä, koulukasvimaan rakenteita tai työkaluja.
Suunnitellaan ja toteutetaan laite, jonka avulla voidaan tuottaa tuulen avulla sähköenergiaa. Ohjeet tehtävän tekemiseen täältä:
http://www.oulu.fi/teknokas/tehtavakortit/Energiaa_tuulesta_1.pdf
Suomenkielinen ohje tehtävään löytyy täältä:
http://www.oulu.fi/teknokas/teknoverstas_materiaalit/Lampoa_auringosta_1.pdf
Lisätietoa ja tarkempi englanninkielinen ohje esim. täältä:
http://tep.kaapeli.fi/toiminta/kestava-teknologia/140/
Entä miten voisi rakentaa kylmälaukun?
(Ohjeet tulevat tälle sivulle myöhemmin syksyllä)
(Ohjeet tulevat tälle sivulle myöhemmin syksyllä)
(Ohjeet tulevat tälle sivulle myöhemmin syksyllä)
Suunnitellaan kineettisellä energialla toimivia huvipuistolaitteita. Inspiraatiota tehtävään saa täältä: https://www.facebook.com/zoomintvusa/videos/566606870188954/
Lisää ideoita uusituvalla energialla toimiviin härveleihin:
http://www.pienenergia.com/
http://www.oulu.fi/teknokas/energia.html
12 korttia arjen toimintojen energiankulutuksesta. Oppilaat laittavat kortit järjestykseen sen mukaan, minkä toiminnon arvelevat vievän eniten energiaa. Tulostus kaksipuoleisena. Tiedostossa on mukana tehtävän oikea ratkaisu. Materiaalin tekijä: WWF. https://wwf.fi/mediabank/8760.pdf
Suomalaisen vaikuttavimmat ilmastoteot (Häkkinen ja Kangas, WWF Suomi 2012) Yhdyskuntarakenne ja liikkumisesta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt (IImasto-opas) Eettistä elektroniikkaa? Luonto-Liiton opas kulutuselektroniikan ihmisoikeus- ja ympäristökysymyksiin (Kemppi 2009) Materiaalitehokkuus (Ilmasto-opas) Rakennusten ilmastovaikutusten vertailu. Katsaus 2000-luvulla tehtyihin tutkimuksiin (Kuittinen 2014) Hallistusohjelmalla vauhtia rakennusten puhtaisiin energiaratkaisuihin (Smart Energy Transition 2019). http://smartenergytransition.fi/fi/hallitusohjelmalla-vauhtia-rakennusten-puhtaisiin-energiaratkaisuihin Uusiutuva energia Suomessa (Ilmasto-opas) Energialähteet ja energiatarve (Edu.fi) Uusituva energia (Motiva) http://www.motiva.fi/toimialueet/uusiutuva_energia Energiatehokkuus (Työ- ja elinkeinoministeriö) http://tem.fi/energiatehokkuus Energian kokonaiskulutus laski 3 prosenttia vuonna 2015 (Tilastokeskus 2016)
Rakennusten energiansäästön kehittäminen on hyvin vaikuttava ja melko helposti toteutettava ilmastoteko. Vaasan yliopisto on kehittänyt pitkälle mietityn ilmaisen toimintamallin ja työkalut julkisten rakennusten energiansäästöprojekteihin. Sovellus sopii myös alakoululaisten käyttöön. Lisätietoa ja ohjeet täältä: http://www.enni-sovellus.fi/
Projektin tarkoituksena on lisätä polkupyöräilyn määrää lasten ja nuorten keskuudessa. Projektin toteuttajat määrittelevät konkreettisen tavoitteen alkukartoituksen tekemisen jälkeen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi pyöräparkkien tai turvallisempien pyöräreittien kehittäminen tai asenteiden muuttaminen pyöräily-ystävällisempään suuntaan. Vaikuttamistapa määrittyy valitun tavoitteen mukaan. Se voi olla kartoitusten pohjalta käytävien keskustelujen järjestäminen asiasta päättävien tahojen kanssa tai vaikuttamiskampanjan toteuttaminen. Projekti sopii yläkouluikäisten ja sitä vanhempien toteutettavaksi. Ohjeet ja valmiit materiaalit projektin toteuttamiseen: https://openilmasto-opas.fi/enemman-pyorailyvaikuttamista/Kuvagalleria
Kuvaajatiedot ja alkuperäiskuvat löydät Flickr-kuvagalleriasta täältä.
Lähteitä ja lisälukemista
http://www.ilmastodieetti.fi/pdf/Ilmastodieetti_dokumentaatio_2013-12-20.pdf
http://wwf.fi/mediabank/1882.pdf
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/cd3c06f0-ddc2-4984-840f-c35a98daf01e/liikkuminen-ja-yhdyskuntarakenne.html
http://www.luontoliitto.fi/materiaalit/verkkojulkaisut/luontoliitto_eettista_elektroniikkaa.pdf
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/38393e35-469e-4b53-8a31-15fbebab897c/materiaalitehokkuus.html
http://www.puuinfo.fi/sites/default/files/Rakennusmateriaalien%20ilmastovertailu%202014-10-20.pdf
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/0bd05ecc-8c68-4fb6-a6e9-2c4ad90d577d/uusiutuva-energia.html
http://www.edu.fi/yleissivistava_koulutus/aihekokonaisuudet/kestava_kehitys/teemoja/energian_tuotanto_ja_kaytto/energialahteet_ja_energiatarve
http://www.stat.fi/til/ehk/2015/04/ehk_2015_04_2016-03-23_tie_001_fi.html