Ilmastonmuutos tekstiilityön opetuksessa
Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisten toimintaan ja luonnonympäristöihin nyt ja etenkin tulevaisuudessa. Tekstiiliteollisuus on nykyään valtavan suuri teollisuuden ala ja sillä on myös suuret ilmastopäästöt. Vastaavasti tekstiili- ja muotialalla on tärkeä merkitys myös ilmastonmuutoksen ratkaisijana. Kestävän tulevaisuuden rakentamisessa tekstiilityön opettajalla on erityisen tärkeä tehtävä kuluttajakasvattajana. Tekstiilityön opetus onkin merkittävässä roolissa ilmastonmuutos -ilmiön syvällisessä ymmärtämisessä ja ilmastoystävällisen maailman rakentamisessa.
Vinkki! Käsityön opetusmateriaalit on Open ilmasto-oppaassa jaettu perinteisen jaon mukaisesti kahteen osaan. Teknisen työn opetusmateriaalin löydät täältä.
Mitä haluat viestiä pukeutumisellasi?
Pukeutuminen on hyvin moniulotteinen ilmiö. Sillä on sekä käytännöllinen, esteettinen, että kommunikatiivinen ulottuvuus. Käytännöllisestä näkökulmasta pukeutumisen tehtävänä on toimia kehomme suojana ja turvana. Tällöin vaatteiden fysiologiset ominaisuudet, materiaalien kestävyys ja tuntuma, sekä vaatteen malli nousevat pukeutumisen keskiöön.
Vaatteet ja asusteet toimivat myös vuorovaikutuksen välineenä. Viestimme pukeutumisella identiteetistämme ja persoonallisuudestamme muille ja toisaalta vaatetus toimii ainakin osittain myös identiteettimme rakennusaineena. Siihen miten pukeudumme vaikuttaa elämämme aikakausi, maailmankuvamme, minäkuvamme, muistimme, arvomme, taloudellinen tilanteemme ja esteettiset käsityksemme. Vaatetus siis antaa vaikutelman siitä, millaisia henkilöitä olemme, mitä teemme ja mihin uskomme.
Pukeutumisvalintojemme taustalla on myös sosiaalisista ja yhteiskunnallisista tekijöistä muodostuvia käsityksiä rooleistamme ja meihin kohdistuvista odotuksista ja vaatimuksista. Tästä seuraa mm. se, että tapamme pukeutua vaihtelee iän ja elämäntilanteiden muuttuessa. Käytännössä kulutusvalintamme ohjaavat pukautumistamme ja kuluttajuus muovaa myös identiteettiämme, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että brändit voivat olla meille tärkeitä sosiaalisen erottautumisen välineitä.
Vaikka kaikella edellä mainitulla on vaikutusta tapaamme pukeutua, ei yhtälö ole suoraviivainen. Esimerkiksi ekologisia ja eettisiä arvoja tärkeänä pitävä henkilö ei automaattisesti käytä ainoastaan ekologisesti ja eettisesti tuotettuja vaatteita. Toisaalta vaatteista voi olla vaikea nähdä päällepäin miten ne on tuotettu.
Ympäristö- ja ilmastokasvatuksen näkökulmasta olennaista on tietoinen ja kriittinen toimijuus, eli se että henkilö on perillä käyttämänsä vaatteen ympäristövaikutuksista, valitsi hän miten tahansa. Toisaalta voidaan pohtia, viestimmekö pukeutumisellamme niitä asioita, joita oikeasti haluamme viestiä ja miksi tai miksi emme.
Ytimessä ylikulutus
Ilmastonmuutoksen perimmäinen syy on fossiilisten polttoaineiden liiallinen käyttö. Koska lähes kaikkien kuluttamiemme tuotteiden ja palveluiden valmistamiseen ja käyttöön tarvitaan fossiilisia polttoaineita, voidaan sanoa myös, että ilmastonmuutoksen perimmäinen syy on ylikulutus. Moni tietää jo, että suomalaisten suurimmat ilmastopäästöt syntyvät asumisesta, liikkumisesta ja ruuasta. Tavaroiden ja palveluiden kuluttaminen on neljäs suuri päästöjemme aiheuttaja. Tähän ryhmään lasketaan mm. vaatteet, jalkineet, huonekalut, kodintekstiilit, astiat, elektroniikka, lehdet, kirjat, harrastukset sekä virkistys- ja majoituspalvelut.
Kulutamme luontoa tällä hetkellä huomattavasti nopeammin kuin se kykenee uusiutumaan. Luonnonvarojen ylikulutuksella tarkoitetaan sitä, että luonto ei kykene uusiutumaan yhtä nopeasti kuin ihmiset sitä kuluttavat. Vuosittainen ylikulutuspäivä on laskennallisesti se päivä, jona ihmisten ekologinen jalanjälki ylittää sinä vuonna luonnon kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja sekä käsitellä fossiilisten polttoaineiden käytön aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.
- Suomalaisten ylikulutuspäivä ajoittuu yleensä maalis-huhtikuulle. Kulutamme luonnonvaroja ja energiaa yli kolminkertaisesti maapallon kantokykyyn nähden. Kulutamme oman osamme maailman luonnonvaroista noin nelisen kuukautta maailman keskiarvoa nopeammin.
- Maailman ylikulutuspäivä on viime vuodet pysytellyt elokuun alun tienoilla. Käytämme siis noin seitsemässä kuukaudessa luonnonvarat, joiden pitäisi riittää koko vuodeksi. Suurimmat syyt tähän ovat energiantuotanto, liikenne ja ruoantuotanto.
Ylikulutuksen syyt ovat syvällä yhteiskuntamme rakenteissa. Olemme omaksuneet ajatuksen, että jatkuva kulutus on osa hyvää elämää. Meidän on koko ajan hankittava uutta tavaraa, jotta voimme ylläpitää normaalina pidettyä elintasoa.
Tavallisille ihmisille helppo tapa hillitä ylikulutusta on käyttää jo omistamiaan tavaroita mahdollisimman pitkään ja ostaa mahdollisimman vähän uutta. Voimme vaikuttaa myös äänestyspäätöksillä, sillä suurin vastuu muutoksesta kohti kestävämpää luonnonvarojen käyttöä on julkisella vallalla. Päättäjien tulee ohjata luonnonvarojen kulutusta kestävään suuntaan ja purkaa ylikulutusta tukevia rakenteita. Olisi tärkeää lopettaa ympäristölle haitallisten tukien maksaminen ja ohjata rahoitus ympäristöä hyödyttäviin toimiin. Lisäksi luonnonvarojen käytöstä pitäisi tehdä kalliimpaa.
Lisätietoa ylikulutuksesta löydät esimerkiksi WWF:n sivuilta, joilta on poimittua tietoa myös yllä olevaan tekstiin.
Martat kehottavat pohtimaan omia kulutustottumuksia esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Mitkä tavarat ovat sellaisia, joista haluaa pitää huolta ja jotka korjataan yhä uudelleen? Millaisia tavaroita ei tule korjattua? Onko sellaisia tavaroita, joita ei enää tule käytettyä, vaikka ne olisivat ehjiä ja käyttökelpoisia?
- Toisinaan kestotuotteiksi tarkoitetut tavarat ovatkin kuluttajille kertakäyttöisiä (esimerkiksi pikamuoti). Tunnistatko tällaisia tuotteita? Mitä yhteistä niillä on? Mitkä ominaisuudet tekevät kestämään tarkoitetuista tuotteista kertakäyttöisiä?
- Kuinka usein ostat vain tarpeeseen? Kuinka usein ostat mainonnan takia tai mielihyvän, vaihtelun ja virkistyksen vuoksi?
- Miten korvaat tai vähennät kertakäyttötuotteiden kulutusta?
Yle Kioskin Ilmastouutiset -video, jakso 6: Kuluttamisen päästöt: https://areena.yle.fi/1-50043842?autoplay=true (kesto n. 6 min.)
Tekstiiliteollisuudella on isot ilmastovaikutukset
Tekstiiliteollisuus aiheuttaa merkittäviä ilmastopäästöjä, vaikka niistä usein puhutaan alan muita ympäristöongelmia ja eettisiä ongelmia vähemmän. Laskentatavasta riippuen vaate- ja tekstiiliteollisuuden osuus globaaleista päästöistä on noin 4—10 prosenttia.
Vaate- ja tekstiiliala on kasvanut viime vuosikymmeninä valtavasti. Globaalin kulutuksen arvioidaan yli kaksinkertaistuneen vuosina 1975–2018 ja tuotannon noin kaksinkertaistuneen vuoden 2000 jälkeen. Kasvun on arvioitu jatkuvan edelleen. Kasvu on osittain mahdollista siksi, että ostettuja vaatteita käytetään aiempaa vähemmän.
Suuren kokonsa vuoksi tekstiiliteollisuus siis kuuluu suuriin ilmastopäästöjä aiheuttaviin teollisuuden aloihin. Tämä johtuu siitä, että tekstiiliteollisuus on hyvin energiaintensiivistä, eli tekstiilien valmistukseen kuluu paljon energiaa kaikissa tuotantoketjun vaiheissa. Valtaosa (noin 70 prosenttia) päästöistä syntyy tekstiilien tuotannosta. Siitä reilu puolet on peräisin raaka-aineiden tuotannosta. Viidennes vaatteiden elinkaariaikaisista päästöistä syntyy käytön aikana (pesu, rumpukuivaus, silitys) ja käytöstä poistuessa.
Kuitujen ja tekstiilituotteiden valmistaminen on ympäristölle hyvin kuormittavaa, ja siksi tekstiilikuituja pitäisikin uusiokäyttää. Vieläkin tärkeämpää on kuitenkin vaatteiden käyttöiän pidentäminen.
Tekstiileillä on monia muitakin ympäristövaikutuksia
Tekstiiliteollisuus aiheuttaa ilmastonmuutoksen lisäksi monenlaisia muitakin negatiivisia ympäristövaikutuksia sekä eettisiä ongelmia. Eräs tekstiiliteollisuuden suurimmista haasteista liittyy tuotannon eettisiin näkökulmiin kuten matalapalkkaisissa maissa työtä tekevien työntekijöiden huonoihin tai jopa vaarallisiin työoloihin. Koska Open ilmasto-oppaan ideana on ilmasto-osaamisen kasvattaminen, käsitellään ihmisoikeuskysymyksiä vähemmän. On kuitenkin tärkeää muistaa tekstiiliteollisuuden moninaiset vaikutukset maailmaan.
Ilmastopäästöjen lisäksi vaate- ja tekstiiliteollisuus aiheuttaa monia muitakin ympäristövaikutuksia. Se käyttää huomattavia määriä luonnonvaroja, maapinta-alaa ja vettä, ja aiheuttaa päästöjä muun muassa vesistöihin. Esimerkiksi puuvillan viljelyyn tarvitaan valtavia määriä vettä ja lisäksi esimerkiksi tavanomaisessa puuvillan viljelyssä käytetään runsaasti kemiallisia lannoitteita ja torjunta-aineita. Vettä ja kemikaaleja kuluu paljon myös kaikissa muissa tekstiilien valmistuksen vaiheissa.
Luonnonkuitu vai tekokuitu?
Tekstiilikuitujen ilmastovaikutusten ilmastovaikutuksissa nyrkkisääntönä on, että luonnonkuidut ovat tekokuituja ilmastoystävällisempiä, sillä tekokuitukankaiden valmistukseen tarvitaan suuria määriä energiaa. Lisäksi monet tekstiileissä käytettävät tekokuidut, kuten polyesteri on valmistettu öljystä. Synteettisten kuitujen valmistuksessa syntyy hiilidioksidin ohella myös sitä vahvempia kasvihuonekaasuja, kuten typpioksidia (N2O).
Kokonaisympäristövaikutusten näkökulmasta luonnonkuituja ja tekokuituja on kuitenkin vaikea asettaa paremmuusjärjestykseen, koska niiden valmistuksen ympäristövaikutukset ovat erilaisia.
Käytännössä tekstiilin käyttötarve määritteleekin parhaan materiaalin valinnan. Mitä pidempään tuotetta pystytään käyttämään, sitä pienempi on tuotteen ekologinen jalanjälki. Jos tuote joudutaan korvaamaan nopeasti uudella huonon kestävyyden takia, tekstiilin valmistuksen aiheuttamat ympäristövaikutukset kertautuvat. Oikeanlaisen materiaalivalinnan ohella hyvä hoito pidentää tuotteen käyttöikää ja parantaa sen ympäristötasetta huomattavasti.
Sertifikaatit eivät toistaiseksi kerro ilmastoystävällisyydestä
Erilaiset sertifikaatit ovat kuluttajalle helppo tapa varmistua siitä, että vaate on tuotettu kestävästi. Sertifikaatit ja merkit on laadittu erilaisiin tarkoituksiin, joten vaatemerkit voivat kuulua useamman sertifikaatin piiriin samaan aikaan. Vaikka osa vaatteita valmistavista yrityksistä on sitoutunut esimerkiksi lisäämään uusiutuvien energiamuotojen käyttöä tuotannossaan, eivät yleiset ympäristömerkit toistaiseksi ota kantaa tuotteen ilmastoystävällisyyteen, Sen sijaan sertifikaatit pyrkivät takaamaan esimerkiksi tuotteen tai sen viljelyn myrkyttömyyden tai työntekijöiden työolot.
Seuraavassa on kerrottu lisää neljästä yleisestä vastuullisuussertifikaatista:
GOTS, eli Global Organic Textile Standard International Working Group on luonnonmukaista tekstiilituotantoa edistävä järjestö, joka koostuu alajärjestöistä. GOTSin tavoitteena on sertifioida tuotteen koko valmistuskaari aina raaka-aineen viljelystä tuotteen viimeistelyvaiheeseen. Sertifikaatteja on kahdenlaisia, riippuen siitä kuinka suuri osa tuotteen kuiduista on luomutuotantoa.
Öko-tex 100 on vaate- ja tekstiiliteollisuuden käytössä oleva standardi, jolla varmistetaan että standardisoitu tuote ei sisällä kuluttajalle haitallisia aineita. Öko-tex standardin periaatteisiin kuuluu, että tuotteet joille standardi myönnetään testataan tiettyjen kriteerien mukaan, jotta voidaan varmistua ettei tuotteesta irtoa kuluttajalle haitallisia kemikaaleja. Testit arvioivat vain valmista tuotetta, eli Öko-tex standardisointi ei ota kantaa tuotteen valmistusvaiheeseen.
Reilun kaupan merkkijärjestelmä pyrkii poistamaan kehitysmaiden köyhyyttä kaupallisen yhteistyön avulla. Reilun kaupan merkkiä voi käyttää kaikissa tuotteissa, jotka on tuotettu Reilun kaupan periaatteiden mukaisesti. Paremmin tunnettujen kahvin, banaanien ja muiden elintarvikkeiden lisäksi sertifioidaan puuvillan tuotantoa, kultaa ja jopa jalkapalloja. Merkki takaa että puuvillan viljelijä saa tuotteestaan takuuhinnan, lapsityövoimaa ei sallita ja ympäristön hyvinvoinnista pidetään huolta. Torjunta-aineita käyttävät tarvittaessa ainoastaan koulutetut, asianmukaisesti suojautuneet työntekijät. Vaatteet, joista Reilun kaupan merkki löytyy ovat sertifioitu vain puuvillan tuotannon osuudelta, sillä tällä hetkellä koko tuotantoketjua ei voida vielä sertifioida.
Fair Wear Foundation (FWF) on voittoa tavoittelematon järjestö, joka pyrkii parantamaan vaateteollisuuden leikkuu- ja ompeluvaiheessa työskentelevien oloja ja oikeuksia. Vaatemerkit voivat liittyä Fair Wear Foundationiin parantaakseen yhteistyössä järjestön kanssa työntekijöidensä työolosuhteita ja –ehtoja. Järjestön valvonnan alaiseksi voi liittyä vaikka tuotanto ei vielä olisi täydellisen eettinen. Merkki voidaan lisätä vaatteeseen, kun 90% tuotannosta on muutettu eettiseksi. Prosessi työntekijöiden olojen parantamiseksi jatkuu kuitenkin koko ajan tästä eteenpäin.
Ympäristövaikutuksia syntyy vaatteen koko elinkaaren aikana
Tekstiilien merkittävimmät kokonaisympäristövaikutukset liittyvät energian ja veden käyttöön sekä ympäristölle ja terveydelle haitallisiin kemikaaleihin, joita käytetään kaikissa tuoteketjun vaiheissa, aina raaka-aineen tuotannosta valmiiseen vaatteeseen.
Tuotteen elinkaarella tarkoitetaan sen eri vaiheita alkaen raaka-aineiden tuottamisesta ja päätyen tuotteen käytöstä poistamiseen. Elinkaaritarkastelujen perusteella tekstiilien merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät:
- kuitujen tuotannosta sekä värjäys- ja viimeistysprosesseista
- tekstiilien käytöstä: pesun, kuivauksen ja silityksen aikana kuluvasta energiasta ja vedestä
Vähäisempi, mutta silti merkittävä rooli ympäristökuormitus on langan ja kankaiden valmistuksella, vaatteiden ompelulla, kuljetuksilla, varastoinnilla ja tekstiilijätteellä.
Vaikutuksia kuitutuotannosta tuotteen hävittämiseen
Seuraavassa on lyhyesti ja pääpiirteittäin kerrottu kaikki tekstiilituotteen elinkaaren vaiheet, sekä niiden ympäristövaikutukset ja sosiaaliset vaikutukset. Eri vaiheiden vaikutusten mittaluokkaa ei ole otettu huomioon. Ilmastovaikutukset on kursivoitu, sillä niiden merkitys korostuu tässä oppaassa.
- Kuitutuotanto: energiankulutus, veden kulutus, torjunta-aineet ja lannoitteet ja niiden leviäminen ympäristöön, työntekijöiden palkat ja työolosuhteet, teollisten typpilannoitteiden valmistuksessa käytetty energia
- Lankojen ja kankaiden valmistus: veden ja kemikaalien kulutus prosessin eri vaiheissa (esim. värjäyksessä ja viimeistyksissä), työntekijöiden työolosuhteet, energiankulutus prosessin eri vaiheissa ja eri tuotantotiloissa
- Vaatteen valmistus: työntekijöiden palkat ja työolosuhteet, energiankulutus prosessin eri vaiheissa ja eri tuotantotiloissa
- Vaatteen viimeistykset ja jälkikäsittelyt: kemikaalien käyttö ja siihen liittyvä työturvallisuus (esim. hiekkapuhallus), työntekijöiden palkat, energiankulutus prosessin eri vaiheissa ja eri tuotantotiloissa
- Logistiikka: energiankulutus, kuljetusten päästöt
- Pakkausmateriaalit: energiankulutus, raaka-aineet ja niiden tuotannosta syntyvät päästöt
- Kuluttajan vaatehuolto: pesuaineiden ympäristövaikutukset, pesun, rumpukuivauksen ja silityksen aiheuttama energiankulutus
- Vaatteen käytöstä poisto ja kierrätys: kestääkö kierrätettynä uudelle kuluttajalle, voiko materiaalin käyttää uudestaan, miten hävitetään, ilmakehään vapautunut hiili tekstiilin maatuessa
Tekstiilien elinkaaren eri vaiheissa niiden ympäristökuormitusta ja sosiaalisia vaikutuksia voidaan vähentää mm. seuraavilla tavoilla:
- Panostamalla energiatehokkuuteen tuotteiden valmistamisen eri vaiheissa
- Asettamalla kriteereitä haitallisten kemikaalien käytölle
- Suosimalla kierrätysmateriaaleja tekstiilien raaka-aineina tai huomioimalla tekstiilin hyötykäyttömahdollisuudet jo suunnitteluvaiheessa
- Asettamalla sosiaaliset kriteerit tekstiilien raaka-aineen tuotannolle ja valmistukselle
Vaatteen käytön aikaisia ympäristövaikutuksia pohditaan jäljempänä.
Jätteen syntymistä voidaan vähentää
Tekstiiliteollisuudessa on jopa 20 prosentin ylituotanto ja noin 10 prosenttia kaikesta kankaasta menee suoraan jätteeksi jo tehtaissa. Suomessa tekstiilijätteen määrä on 16,8 kiloa henkilöä kohti vuosittain ja se on 2000-luvulla kasvanut. Suurin osa tekstiilijätteestä on pitkään päätynyt kaatopaikalle. Vaatejätteen käyttö valmistusmateriaalina olisi kuitenkin ekologista, koska silloin vältettäisiin kuitujen tuottamiseen ja hävittämiseen liittyvä ympäristökuormitus ja päästöt. Jätteensynnyn ehkäisyssä on viisi tasoa:
- jätteen synnyn ehkäisy ja turhan kulutuksen välttäminen
- tuotteiden uudelleenkäyttö
- tuotteen tai sen materiaalien kierrätys (uudeksi tuotteeksi, teollisuuden raaka-aineeksi)
- jos kierrätys ei ole mahdollista, tekstiili voidaan polttaa, eli hyödyntää energiana
- viimeinen vaihtoehto on periaatteessa kaatopaikka, mutta tekstiilien osalta tämä ei ole enää mahdollista Suomessa, sillä vuoden 2016 alusta alkaen tekstiilituotteiden kaatopaikkasijoittaminen ei ole jätelain mukaan enää sallittua.
Tekstiilin uudelleenkäyttö- ja kierrätysmahdollisuudet olisi hyvä ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Hyvä esimerkki tekstiilien uudelleenkäytöstä ovat armeijan vaatteet, joita myydään kuluttajille sen jälkeen kun niiden käyttöikä armeijassa on päättynyt.
Ympäristökuorman vähentäminen vaatteen käyttöaikana
Merkittävä osa vaatteen koko elinkaaren aikaisesta ilmastokuormasta syntyy vaatteen käyttövaiheessa. Erityisesti pesemisestä syntyy myös muita negatiivisia ympäristövaikutuksia.
Mahdollisimman ympäristöystävällisestä pesemisestä on liikkeellä monenlaista tietoa. Yhdet ovat sitä mieltä, että vaatteen pesumerkintä kertoo totuuden ja toisten mielestä vaatteet pestään usein liian alhaisissa lämpötiloissa, jolloin vaate ei kestä hyvänä yhtä kauan. Kolmannet taas sanovat, että pesumerkintöjä alhaisemmissa lämpötiloissa peseminen on järkevää, koska silloin säästetään energiaa.
Ilmastonäkökulmasta pesukertojen harventaminen, alhaiset pesulämpötilat ja lyhyet tai vettä säästävät ohjelmat ovat perusteltuja ja lisäksi rumpukuivausta ja turhaa silittämistä kannattaa välttää. Kokonaisympäristövaikutusten kannalta yleispäteviä ohjeita ovat myös seuraavat:
- hanki käyttötarkoitukseen soveltuvia, itsellesi mieluisia, mahdollisimman pitkäikäisiä tuotteita
- käytä pesuainetta maltilla ja jätä huuhteluaine kokonaan pois käytöstä
- muista huoltaa pesukonetta jatkuvasti: puhdista nukkasihti säännöllisesti ja käytä 90 asteen ohjelmaa tyhjällä rummulla kuukausittain
- mieti jo ostovaiheessa, kannattaako hankkia vaatetta jota ei voi pestä. Jos tällainen kuitenkin kaapista löytyy ja olet heittämässä sitä likatahrojen vuoksi pois, kannattaa ensin kokeilla pesemistä
- suosi puuvillatekstiileissä luomupuuvillaa
Vaateala ilmastonmuutosta torjumassa
Vaate- ja tekstiilialalla on herätty alan suureen ilmastokuormaan asettamalla yrityskohtaisia päästövähennystavoitteita ja käynnistämällä erilaisia aloitteita alan päästöjen vähentämiseksi.
Yrityksissä ilmastotoimet käynnistetään yleensä laatimalla ilmastotavoitteita, jotka voivat koskea esimerkiksi päästövähennyksiä tai päästökompensaatiolla saavutettavaa hiilineutraaliutta. Varsinkin viime vuosina yritysten ilmastotavoitteissa ovat yleistyneet niin sanotut nettonollatavoitteet, joissa yhdistyvät ilmastotieteen mukaiset päästövähennyspolut ja viimeisten päästöjen kompensoiminen sitomalla hiiltä pois ilmakehästä. Yritysten itsenäisten toimien ohella päästövähennyksiin on kannustettu ja ohjattu erilaisilla hankkeilla:
- Science Based Targets -järjestelmän ovat kehittäneet yhdessä yritysten ilmastotavoitteita seuraava Carbon Disclosure Project, YK:n Global Compact -aloite, Maailman luonnonvarainstituutti WRI ja Maailman luonnonsäätiö WWF. Järjestelmään liittyvän yrityksen tulee asettaa itselleen 5–10 vuoden välein koko konsernin kattava ilmastotavoite, joka sisältää selvästi alle kahden asteen tavoitteen mukaiset päästövähennykset.
- The Fashion Pact sovittiin Ranskan G7-kokouksessa vuonna 2019. Sen allekirjoittaneet yritykset sitoutuvat asettamaan saavuttamaan nettonolla päästöt vuoteen 2050 mennessä. Ilmaston lisäksi sitoumuksessa käsitellään myös luonnon monimuotoisuutta ja merien tilaa, joiden edistämiseksi edellytetään mm. metsäkadon vastaisia toimia sekä pakkauksissa käytettävän muovin vähentämistä.
- Fashion Industry Charter for Climate Action -peruskirjasta vaate- ja tekstiilialan toimijat sopivat vuonna 2018 Puolan Katowicessa järjestetyssä YK-ilmastokokouksessa. Kyseessä on alan visio, jossa nettonollapäästöt saavutetaan vuoteen 2050 mennessä. Allekirjoittajat sitoutuvat mm. seuraamaan ja raportoimaan päästöjään sekä vähentämään koko yrityksen arvoketjun kattavia päästöjä vähintään 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi edistetään mm. kiertotalousmalleja ja valistetaan kuluttajia tekstiilien käytön ja käytöstä poiston ilmastovaikutuksista.
Toistaiseksi aloitteissa ja yritysten toimissa ongelmana on, että niissä kiinnitetään huomiota ensisijaisesti yrityksen omiin suoriin päästöihin. Valtaosa päästöistä syntyy kuitenkin alihankintaketjujen eri osissa. Jotta alan ilmastolle aiheuttama kuormitus aidosti vähenee, on alihankintaketjujen ja koko arvoketjun päästöjen vähentämiseen saatava enemmän vauhtia.
Lisätietoa tekstiilialan ympäristövaikutuksista ja ilmastotoimista voit lukea Finnwatchin vuonna 2022 julkaisemasta raportista, josta oheisen tekstin tiedot on poimittu: Mitä pikamuodin jälkeen? Oikeudenmukainen ekologinen siirtymä vaate- ja tekstiiliteollisuudessa.
Tehtäviä opetukseen
1. MAAILMANKAUPPA JA VAATTEIDEN ELINKAARI
Katso video Mikä maailmankauppa? ja etsi lisätietoa. Selitä, mitä käsitteet tarkoittavat: a) maailmankauppa b) tuotteen elinkaari c) pikamuoti d) kiertotalous e) uusiokäyttö.
Tehtävä on osa Toivoa ja toimintaa -hankkeen Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia, josta löydät myös monia muita vaatteisiin ja tuotteiden elinkaariin liittyviä tehtäviä.
2. VAATTEET JA KULUTTAMINEN
Tämä toiminnallinen pohdintatehtävä on helppo harjoitus, jonka avulla opiskelijat pohtivat omaa suhdettaan kuluttamiseen ja mainontaan. Opiskelijat liikkuvat luokassa sen mukaisesti, oletko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä. Aivan seinän vieressä seisominen tarkoittaa ”täysin samaa mieltä”, vastakkaisella seinällä puolestaan ”täysin eri mieltä”. Jokaisen väitteen jälkeen aiheesta voidaan käydä lyhyt keskustelu. Listasta kannattaa valita 4-5 omalle ryhmälle parhaiten toimivaa väitettä.
- Osaan ulkoa ainakin yhden brändin iskulauseen/mainoskappaleen
- Mainos on joskus saanut minut ostamaan vaatteita/tavaroita
- Osaan mainita yhden mielestäni poikkeuksellisen hyvän/huonon mainoksen
- Tiedän, missä päin maailmaa paitani on valmistettu (Huomioksi: tiedämme usein paljonkin brändin mainonnasta ja tyylistä, mutta emme juuri mitään itse tuotteesta, sen tuotantotavoista tai sisällöistä)
- Uuden vaatteen/tavaran ostaminen herättää minussa kivoja tunteita
- Olen joskus tuntenut katumusta ostamastani vaatteesta/tavarasta
- Olen tuntenut painetta ostaa jonkin uuden vaatteen/tavaran, koska kavereillani on ollut sellainen
- Minulla on liikaa vaatteita/tavaraa
Tehtävän on tehnyt Eetti ry. Lisää Eetti ry:n maailmankauppaan ja kuluttamiseen liittyviä tehtäviä ja muita materiaaleja löydät täältä.
3. VAATEMAINOSTEN ANALYSOINTI
Kerätään erilaisia vaatemainoksia ja pohditaan mitä kuluttajaan vetoavia keinoja niissä on käytetty. Vedotaanko mainoksissa ympäristöarvoihin? Onko havaittavissa viherpesua?
4. YMPÄRISTÖAGENTTINA VAATEKAUPASSA
Käy havainnoimassa ympäristöagentin silmin suosikkivaatekauppaasi, tai jotakin muuta kauppaa, jossa myydään vaatteita. Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:
- Onko liikkeen yleinen vaikutelma ympäristöystävällinen?
- Näkyykö jossakin kuvia tai tekstejä, joilla viestitään ekologisuudesta (esim. luomu- tai kierrätysmateriaaleista tai vaatteiden kierrätyksestä)?
- Onko ympäristöystävällisten tuotteiden ohella myynnissä myös tuotteita, joissa ympäristömerkintää ei ole?
- Liittyykö liikkeessä myytäviin tuotteisiin ympäristöarvoja, joista tiedät, mutta joista ei viestitä liikkeessä suoraan?
- Liittyykö ympäristöarvoista viestimiseen viherpesua tai muita ristiriitoja?
5. VAATTEIDEN KORJAUSTYÖPAJA
Vaatteita voi muodistaa monella tapaa, eikä uusia vaatteita aina tarvitse hankkia. Vanhoja vaatteita voi yhdistellä uusiksi tai paikata näyttävällä koristeella uudenveroiseksi. Voi myös pyytää osallistujia tuomaan kotoa rikkinäisiä vaatteita kuten reikäisiä sukkia tai napittomia paitoja ja pitää korjaustalkoot.
6. VAATTEIDENVAIHTOBILEET
Käytetty vaate on aina ilmastoyställisempi kuin uusi. Järjestetään koulussa vaatteidenvaihtobileet tai -tori. Jonkin ryhmän on organisoitava tapahtuma ja huolehdittava sen sujumisesta koko päivän. Vaihtotori toimii “tuo tullessas, vie mennessäs” -periaatteella. Jos tuntuu, että tavarat häviävät ilman valvontaa, voi jokaiselle tavaroita tuovalle antaa kuitin, jonka perusteella hän saa ottaa toisen tavaran. Kouluissa on ollut käytössä malli, jossa kolme tai useamman tavaran tuova saa kaksi vaihtokuponkia.
Ideat tehtäviin 5 ja 6 on poimittu Maan Ystävien Tuumasta toimeen! -oppaasta:
https://mappa.fi/materiaalit/tuumasta-toimeen-globaalia-ymparistokasvatusta-toiminnallisesti-kasvattajan-opas/
7. RADIKAALIT RISTIPISTOT
Radikaalit ristipistot toimivat hyvin myös ilmastoviestinnän välineenä. Suunnitelkaa oma mallinne, toteuttakaa se ja miettikää sille vaikuttava paikka. Lisätietoa radikaaleista ristipistoista löydät esimerkiksi tästä blogipostauksesta: https://kasityokekkerit.fi/2020/07/radikaalit-ristipistot/
8. VAATEALAN ILMASTOSERTIFIKAATTI
Nykyiset tekstiilien ympäristösertifikaatit eivät kerro tuotteen ilmastoystävällisyydestä. Suunnitellaan siis oma ilmastosertifikaatti vaatteille! Sertifikaatit suunnitellaan ryhmissä tai pareittain seuraavien ohjeiden avulla. Vinkkejä voi ottaa muista ympäristösertifikaateista ja lisäksi kannattaa hyödyntää tietoa tekstiiliteollisuuden ilmastopäästöistä.
- Mikä on sertifikaatin nimi?
- Millaisten vaatteen elinkaaren aikaisten ilmastopäästöjen vähentämisestä sertifikaatti kertoo?
- Miten vaatteen tuottaja voi sertifikaatin saada?
- Miltä sertifikaatin merkki näyttää? Suunnitelkaa se paperille ja kirjatkaa sertifikaatin tiedot logon alle.
Kaikista sertifikaateista voidaan kerätä luokan seinälle näyttely otsikolla “Vaatteiden uudet ilmastoystävällisyydestä kertovat merkit”.
LISÄÄ VINKKEJÄ KIINNOSTAVIIN TEHTÄVIIN!
Toivoa ja toimintaa -sivuston Kestävä kehitys käsityön opetuksessa -tehtäväpakettiin on koottu paljon eri tahojen tekemiä kestävän kehityksen teemojen opetukseen soveltuvia tehtäviä. Mukana on myös useita ilmastokasvatukseen sopivia tehtäviä!
Yle Triplet auttaa kytkemään ajankohtaiset asiat osaksi opetusta Ylen uutisvideoiden avulla. Tripletissä on tuhansia videoita. Jokaiseen niistä on tehty tehtävät oppijoiden käyttöön. Löydät Tripletistä ilmastokasvatukseen sopivia uutisia esimerkiksi hakusanoilla ”ilmastonmuutos” ja ”kulutus”.
MAPPA.fi on hakupalvelu ja jakamisalusta opettajille, kasvattajille ja nuoriso-ohjaajille. Löydät sieltä tuhansia eri toimijoiden materiaaleja, menetelmiä, tapahtumia ja palveluita. Palvelua ylläpitää Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry. MAPPA:n yhteiskuntaopin opetukseen soveltuvat ilmastoaiheiset opetusmateriaalit löydät täältä.
Lähteet ja kuvagalleria
Huom! Lähdelista on koottu pääosin Open ilmasto-oppaan toteutusvaiheessa vuonna 2016 ja moni linkeistä ei enää toimi. Siksi linkkilistan linkit on muutettu epäaktiivisiksi. Jos jokin lähteistä kiinnostaa sinua erityisesti, voit tarkistaa copy-paste -toiminnolla toimiiko linkki vielä!
Pukeutumisen tutkimus (Wikipedia)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pukeutumisen_tutkimus
Kuluttaja, identiteetti ja vihreät vaatteet. Huomioita turkulaisten opiskelijoiden vihreiden vaatteiden kulutuksesta (Virtanen 2010)
https://doria.fi/bitstream/handle/10024/114028/12748.pdf?sequence=1 http://www.motivanhankintapalvelu.fi/tietopankki/tekstiilit
The Carbon Footprint of Textiles (Jungmichel, Systain Consulting 2010)
http://www.ci-romero.de/fileadmin/media/informieren-themen/gruene_mode/Jungmichel._Systain.pdf
Sustainable Apparel Materials (Kirchain ym. Materials Systems Laboratory, MIT 2015)
http://msl.mit.edu/publications/SustainableApparelMaterials.pdf
Tekstiilit (Motivan hankintalpalvelu)
http://www.motivanhankintapalvelu.fi/tietopankki/tekstiilit
Tietoinen valinta (outilespyy.com)
http://outilespyy.com/tietoinen-valinta/#
Asiantuntija: Risat vaatteet saa yhä laittaa sekajätteeseen (YLE 2016)
http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_risat_vaatteet_saa_yha_laittaa_sekajatteeseen/8681560?ref=leiki-uu
Näin pyykkäät pesukoneelle pitkää ikää (YLE 2014)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/18/nain-pyykkaat-pesukoneelle-pitkaa-ikaa
Mihin tekstiilijäte oikein kuuluu? (Turkulainen 2016)
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/383530-mihin-tekstiilijate-oikein-kuuluu
Tieto, kritiikki, toiminta, vastuu – pohdintaa kestävän kehityksen ja eettisen kuluttamisen näkökulmista käsityössä. Räisänen, R. ja Laamanen, T. K. 2014. Teoksessa S. Karppinen, A. Kouhia ja E. Syrjäläinen (toim.) Kättä pidempää: Otteita käsityön tutkimuksesta ja käsitteellistämisestä. Kotitalous- ja käsityötieteiden julkaisuja 33. Helsinki: Helsingin yliopisto. s. 48-61. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/43167
Two Steps Forward. Why Nike and MIT see textiles as material to climate change (Greenbiz.com)
https://www.greenbiz.com/article/why-nike-and-mit-see-textiles-material-climate-change
How Global Warming Is Already Changing the Fashion Industry (fastcodesign.com)
http://www.fastcodesign.com/3055868/how-global-warming-is-already-changing-the-fashion-industry
Making Climate Change Fashionable – The Garment Industry Takes On Global Warming (Forbes.com)
http://www.forbes.com/sites/jamesconca/2015/12/03/making-climate-change-fashionable-the-garment-industry-takes-on-global-warming/#7d48f951778a
What the COP21 Climate Agreement Means for Fashion (businessoffashion.com)
http://www.businessoffashion.com/articles/intelligence/what-the-cop21-climate-agreement-means-for-fashion
Nämä kuvat ovat vapaasti käytössäsi kyseisen kuvan CC-lisenssin mukaisesti (Esim. mainitse kuvaaja käyttäessäsi kuvaa). Kuvaajatiedot ja alkuperäiskuvat löydät Flickr-kuvagalleriasta täältä.