Ilmastonmuutos kielten opetuksessa
Ilmastonmuutos on vakavin ihmiskuntaa koskaan kohdannut ympäristöongelma. Se vaikuttaa ihmistoimintaan ja luonnonympäristöihin jo nyt ja vaikutukset tulevat lisääntymään tulevaisuudessa. Ihmisten toiminnan vaikutus ilmastonmuutoksen etenemisessä on ratkaiseva ja katastrofaalinen ilmastonmuutos voidaan edelleen estää jos niin halutaan. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä ja tietojen, taitojen ja toimintatapojen jakamista. Kielten osaaminen on tässä välttämätön edellytys. Toisaalta myös esimerkiksi medialukutaidon kehittäminen on tärkeässä roolissa aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamisessa. Ilmastonmuutos on tässä mainio käytännön esimerkki ja harjoituskohde.
Kielten opettaja ilmastokasvattajana
Kielten opettaja suuntaa oppilaiden ajatuksia ja välittää heille tietynlaista maailmankuvaa valitsemillaan tekstipätkillä, kuunteluharjoituksilla ja keskustelutehtävien aiheilla. Ympäristönäkökulmien esiin tuominen ja avoin keskustelu ilmastoaiheista on paikallaan aina kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Keskustelu ja käytännön viestintätaitojen harjoittelu auttaa oppilaita kasvamaan osallisuuteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen.
Kielten oppikirjoissa ilmastonmuutosta ja muita kestävän kehityksen teemoja käsitellään nykyään yllättävän paljon. Monet kielten opettajat siis toimivat työssään ilmastokasvattajina, vaikka vain harva on saanut aiheesta minkäänlaista koulutusta. Julkisessa keskustelussa on liikkeellä paljon ilmastonmuutokseen liittyvää virheellistä tietoa. Onkin tärkeää, että myös kieltenopettaja tarkistaa tietonsa ilmastonmuutoksesta, ettei vahingossa tule opettaneeksi asioita väärin tai vahvistaneensa oppilaiden virheellisiä mielikuvia asioista.
Pääset ilmastotiedon lähteille esimerkiksi näistä linkeistä:
- Mikä ilmastonmuutos? -sivu (Open ilmasto-opas)
- Faktat kuntoon ilmastosta -testi (Open ilmasto-opas)
- Facts about the climate emergency (UNEP)
Ilmastonmuutos ratkaistaan kansainvälisellä yhteistyöllä
Ilmastonmuutos aiheuttaa valtavia muutoksia luonnonympäristöihin, mutta ihmisen näkökulmasta se on kuitenkin ennen kaikkea yhteiskunnallinen ongelma. Ihmiset ovat aiheuttaneet ilmastonmuutoksen yhteisellä toiminnallaan ja yhteistoiminta on myös ainut tapa ratkaista ongelma. Yksittäisten ihmisten kulutusvalinnoillakin on merkitystä, mutta vielä ratkaisevampaa on ihmisjoukkojen yhdessä tekemät päätökset esimerkiksi energiantuotantomuodoistamme, kaavoituksesta, junareiteistä ja verotuksesta.
Opetussuunnitelmat kehottavat syventämään kielten opetuksen avulla kulttuurisen moninaisuuden ymmärtämistä pohtimalla erilaisia kieliyhteisöihin liittyviä arvosidonnaisia ilmiöitä. Ilmastonmuutos ja sen ratkaiseminen kansainvälisellä yhteistyöllä on eräs konkreettinen ja merkittävä tällainen kysymys.
Valtioiden välisiä sopimuksia tehdään YK:n ilmastoneuvotteluissa
YK on keskeinen toimija valtioiden välisen ilmastonmuutoksen vastaisen työn järjestämisessä. Tärkeimmistä nykyisistä ilmastopoliittisista linjauksista on päätetty YK:n ilmastosopimuksessa, joka solmittiin Rio de Janeirossa Brasiliassa vuonna 1992. Sen tavoitteena on ollut saada ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuudet vaarattomalle tasolle. Itse sopimus ei sisällä määrällisiä velvoitteita, vaan niistä on sovittu sopimusta tarkentavassa, teollisuusmaita koskevassa, vuoteen 2020 voimassa olleessa Kioton pöytäkirjassa.
Joulukuussa 2015 hyväksyttiin Pariisin sopimus, joka täydentää vuonna 1992 solmittua YK:n ilmastonmuutosta koskevaa puitesopimusta. Pariisin ilmastosopimus on kansainvälinen, oikeudellisesti sitova sopimus ilmastonmuutoksesta. Sen tavoitteena on, että maailmanlaajuiset kasvihuonekaasupäästöt käännetään laskuun mahdollisimman pian ja maapallon keskilämpötilan nousu pysyy selvästi alle kahdessa asteessa suhteessa esiteolliseen aikaan. Sopimus astui voimaan 4.11.2016.
YK:n ilmastopuitesopimuksen ylin päättävä elin on osapuolten konferenssi (Conference of the Parties, COP). YK:n ilmastonsuojelun puitesopimuksen allekirjoittajamaat kokoontuvatkin tarkastelemaan ilmastopolitiikkaansa vuosittain marras-joulukuussa kansainvälisiin ilmastokokouksiin. Viime vuosina kokous on pidetty mm. Bakussa (COP29), Dubaissa (COP28), Sharm el-Sheikhissä (COP27) ja Glasgow´ssa (COP26). Ensimmäinen kokous (COP 1) pidettiin Berliinissä vuonna 1995.
Päästöjä on vähennettävä kaikilla yhteiskunnan aloilla
Ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttää, että yhteiskunnat muuttuvat vähäpäästöisemmiksi joka puolella maailmaa. Mukaan tarvitaan valtioiden lisäksi entistä enemmän toimijat kaikilta yhteiskunnan aloilta kunnista eri elinkeinoihin ja kansalaistoimijoihin. Päästöjen merkittävään vähentämiseen tarvitaan uusia innovaatioita ja pääomaa, mutta jo olemassa olevilla keksinnöilläkin päästään pitkälle. Maailmassa on jo monia toimivia ilmastoratkaisuja, joiden monistaminen vaikuttaisi merkittävästi paitsi päästöjen vähenemiseen, myös mm. terveyteen ja luonnonvarojen kestävämpään käyttöön. Ne pitää vain ottaa laajamittaisesti käyttöön.
Pariisin sopimus velvoittaa valtiot päästövähennystoimiin ja asettamaan entistä tiukempia velvoitteita eri toimijoille. Monet toimijat ovat toki tehneet työtä paikallisella ja kansallisella tasolla, sekä kansainvälisenä yhteistyönä jo pitkään. Esimerkiksi energiantuotannossa tämä näkyy mm. siten, että suuria tuuli- ja aurinkovoimaloita perustetaan eri puolilla maailmaa edelleen kiihtyvällä tahdilla.
Kansainvälinen yhteistyö vaatii kulttuurista ymmärrystä
Globalisaatio, jota tieto- ja viestintätekniikan nopea kehitys on edistänyt, asettaa haasteita kulttuurien moninaisuudelle. Se voi johtaa myös kiristyvään kilpailuun niukkenevista resursseista maailmassa. Samalla se kuitenkin synnyttää myös mahdollisuuden uudenlaiseen vuoropuheluun eri kulttuurien välillä. Kulttuurien vuorovaikutuksen kehittyminen, kulttuurisen monimuotoisuuden tunnistaminen ja tietoisuus ihmiskunnan yhtenäisyydestä voivat johtaa lisääntyvään solidaarisuuteen maailmassa.
Kulttuurisen moninaisuuden kunnioittamista, suvaitsevaisuutta, vuoropuhelua ja yhteistyötä luottamuksen ja ymmärryksen ilmapiirissä voidaan pitää parhaina kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden takeina. Kansainvälisen yhteistyön toimivuuden ehtona on ihmisten kyky ymmärtää toisenlaisista kulttuureista tulevien ihmisten näkökantoja ja halu löytää ratkaisuehdotuksia yhdessä. Kielitaito on kulttuurien välisen kommunikaation kivijalka. Kansainväliset ilmastoneuvottelut ovat esimerkki tilanteesta, jossa tarvitaan kovaa halua yhteisten näkemysten löytämiseen.
Ilmastokasvatuksen näkökulmasta panokset eivät välttämättä ole yhtä kovat kuin kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa, mutta empatian piirin laajentaminen omasta lähipiiristä myös toisella puolella maailmaa asuvan ihmisen elämään on silti keskeinen tekijä globaalin ilmastonmuutoksen torjuntaan motivoimisessa. Tässä auttaa esimerkiksi se, että yhdessä pohditaan ja tutustutaan siihen, miten ilmastonmuutos vaikuttaa eri puolilla maailmaa asuvien ihmisten elämään ja millaisia toimia he tekevät ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.
Ilmastokasvatus on myös mediakasvatusta
Ilmastoaiheisiin voi törmätä jokaisessa mahdollisessa mediassa, jonka kuvitella saattaa. Aiheesta viestitään sosiaalisen median postauksissa, uutisissa, tv:n keskusteluohjelmissa, tieteellisissä julkaisusarjoissa, internetin keskustelupalstoilla, romaaneissa ja kansalaisjärjestöjen kampanjoissa. Viestiviidakon keskellä aktiivisen kansalaisen on osattava olla sekä mediakriittinen viestien vastaanottaja, että taitava tuottaja erilaisissa kanavissa. Kielten opettaja on avainasemassa tällaisten taitojen opettamisessa.
Lähdekritiikkiä tarvitaan
Ilmastoaiheen kautta päästään helposti käsiksi viestinnän alan koko kirjoon, mutta keskustelua seuraava saa olla tarkkana viestien tarkoitusperistä: tehokkaan ja oikeellisen viestinnän ohella liikkeellä on paljon myös hyväntahtoista mutta virheellistä tietoa aiheesta, luuloja ja huhupuheita, sekä ilmastonmuutoksen kieltäjien tarkoituksellista keskustelun viemistä väärille raiteille. Siksi jokaiseen ilmastoviestiin tulisi suhtautua erityisellä lähdekriittisyydellä. Mediakasvatuksen näkökulmasta ilmastonmuutos onkin erityisen mehevä aihe.
Esimerkiksi ilmastonmuutosta koskevista lehtiteksteistä voidaan tarkastella millaisiin lukijoiden asennetta tai käyttäytymistä koskeviin tavoitteisiin teksteillä pyritään tai mistä lähteistä tai kenen intresseistä käsin esimerkiksi tiettyjä energiamuotoja on käsitelty. Lehtitekstien sisältöjä on hyvä merkityksellistää oppilaille pohtimalla yhdessä, miten tekstissä esitetyt asiat liittyvät oppilaiden elämään ja mitä oppilaat niistä ajattelevat. Myös sisällöiltään harhaanjohtavia ja virheellisiä tekstejä voidaan ottaa esille ja pohtia yhdessä niiden lähteitä ja tarkoitusperiä.
Viestinnän keinot apuna ilmastonmuutoksen torjumisessa
Lähdekriittisyyden ja median viestien tulkinnan taidot ovat tärkeitä ilmastokysymyksissä, mutta yhtä tärkeää on osata myös itse tuottaa erilaisia viestejä: hyvin perusteltuja kirjoituksia sosiaalisessa mediassa, mielipidekirjoituksia, kansalaisaloitteita, puheita ja kampanjamainosten tekstejä. Kirjallisten viestien ohella ovat nykyään yhä tärkeämmässä roolissa myös videot, joissa yhdistyvät tekstit, liikkuva kuva ja musiikki.
Tekstin tuottamisen lisäksi myös esiintymis- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä. Miten perustella oma mielipiteensä neuvottelu- tai väittelytilanteessa monipuolisesti ja rauhallisesti? Miten toimitaan kokoustilanteessa? Miten pitää kuulijakuntaan vetoava luento tai puhe? Näiden taitojen harjoittelussa myös kielten opetus on keskeisessä roolissa. Ilmastonmuutosta ratkaistaan siis myös kielten tunnilla.
Ilmastoviestintään liittyvissä kysymyksissä on hyvä ottaa huomioon se, että suuruudessaan aihe herättää monenlaisia tunteita. Olivatpa tunteet minkälaisia tahansa, on tärkeää hyväksyä ne ja pyrkiä esimerkiksi keskustelun avulla myös purkamaan niitä. Opetussuunnitelmankin mukaan tunteiden käsittelylle annetaan opetuksessa tilaa, ja tarpeen mukaan vaikeita asioita voidaan käsitellä myös koulun opetuskielellä.
Tehtäviä opetukseen
Open ilmasto-oppaan tehtävät on järjestetty siten, että tehtäväosion alusta löytyvät tehtävät sopivat eri kielten opetukseen. Tehtäväosion loppupään materiaalit on tarkoitettu englannin opetukseen. Näillä tehtävillä on englanninkielinen nimi.
Haastattelu. Kirjoita 3 (tai vuosiluokasta riippuen enemmän) kysymystä ilmatonmuutoksesta opiskeltavalla kielellä. Tämän voi tehdä myös parityönä. Kysy kysymykset toisilta oppilailta ja kirjoita vastaukset ylös. Mukaan tehtävään voi ottaa myös rakenteiden harjoittelemista oppilaiden tason ja opetussuunnitelman mukaan. (Esim. apuverbit, konditionaalikysymykset tms.).
Kriittinen medialukutaito. Etsi nettilehdistä opiskeltavalla kielellä artikkeleita ilmastonmuutoksesta tai ekologisesta elämäntavasta. Kun löydät itseäsi kiinnostavan jutun, lue se huolella ja tee lyhyt tiivistelmä siitä suomeksi. Mahdollisuuksien mukaan esittele muille luokassasi. Opettaja voi myös etsiä valmiiksi sopivia lehtiä tai artikkeleita, joista tehdä tiivistelmiä.
Ilmastotunnepyörä. Ilmastonmuutos herättää useimmissa ihmisissä erilaisia tunteita. Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen auttaa tunteiden käsittelyssä. Ilmastotunnepyörä on tunteiden tunnistamisessa hyvä apuväline. Se on saatavilla jo yli 30 eri kielellä! https://www.climatementalhealth.net/wheel
“The Climate Emotions Wheel is highly useful for naming and validating feelings that various people have in relation to climate issues. How do you feel? What do people around you feel? If we can name our climate emotions, it becomes easier to channel their energies constructively.” -Panu Pihkala
Mikä on hiilijalanjälkesi? Selvitä oma hiilijalanjälkesi. Suomessa tehtyjä hyviä testejä on olemassa kaksi. Kumpikin niistä on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
- Yläkouluun sopii Sitran Elämäntapatesti: https://pslifestyle-app.net/ (HUOM! Testin kielivalikko aukeaa asuinpaikan valitsemisen jälkeen!)
- Lukioon sopii Suomen ympäristökeskuksen Ilmastodieetti: https://ilmastodieetti.ymparisto.fi/ilmastodieetti/#/
Youth leaders. Tutustukaa oheiseen artikkeliin ja videoihin nuorista ilmastovaikuttajista ja kootkaa syitä, joiden vuoksi he kertovat haluavansa toimia ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Selvittäkää myös millaisilla keinoilla he toimivat ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. https://www.unicef.org/stories/young-climate-activists-demand-action-inspire-hope
Key Concepts. Käsitelkää yhdessä ilmastoaiheinen teksti.
- 7.-8. lk. : http://climatekids.nasa.gov/climate-change-meaning/
- 9. lk. : http://climatekids.nasa.gov/climate-change-evidence/
- lukio: https://www.unep.org/facts-about-climate-emergency
–> Tehtävä: kerää parin kanssa/ kerätkää yhdessä tekstin keskeiset termit padlet-seinälle/taululle ja etsikää suomennokset.
–> Tehtävä: Pelatkaa Aliasta yhdessä kerätyistä ja käsitellyistä termeistä.
Tässä esimerkkilista esille tulevista keskeisistä termeistä:
Atmosphere, Carbon dioxide, Carbon, Climate, Climate change, Ecosystem, Ecological, Extinct,
Fossil fuel, Global warming, Greenhouse gas, Greenhouse effect, Sea level rise, Solar energy, Storm
Listening the Basics. Video, jossa selitetään ilmastonmuutoksen perusteet, sekä siihen liittyviä tehtäviä:
http://www.esolcourses.com/content/topics/environment/climate-change/climate-change-listening-activities.html
What Can One Do? Tehkää nettihakuja tai tutustukaa sivustoon:
http://www.preventclimatechange.co.uk/prevent-climate-change.html
–> Tehtävä: Poimi itsellesi 4 tärkeintä ja itsellesi toimivinta ilmastoystävällistä tekoa tai keksi omia ratkaisuja ja tee niistä huoneentaulu englanniksi muistuttamaan ilmastoteoista. Samalla levität hyvää sanomaa eteenpäin!
Climate games. Ilmastoaiheisia pelejä löytyy esimerkiksi täältä: http://climatekids.nasa.gov/menu/play/
Lähteitä ja kuvagalleria
Huom! Lähdelista on koottu pääosin Open ilmasto-oppaan toteutusvaiheessa vuonna 2016 ja moni linkeistä ei enää toimi. Siksi linkkilistan linkit on muutettu epäaktiivisiksi. Jos jokin lähteistä kiinnostaa sinua erityisesti, voit tarkistaa copy-paste -toiminnolla toimiiko linkki vielä!
Onko ilmastopakolaisia? (Pelttari, Yliopisto-lehden ilmastoblogi 2015)
http://blogs.helsinki.fi/ilmastomuuttaakaiken/2015/10/20/onko-ilmastopakolaisia/
Ilmastonmuutos kuriin nykyisillä ratkaisuilla (Sitra 2015)
http://www.sitra.fi/uutiset/tulevaisuus/ilmastonmuutos-kuriin-nykyisilla-ratkaisuilla
Kansainväliset ilmastoneuvottelut (Ympäristöministeriö)
http://www.ym.fi/fi-FI/Ymparisto/Ilmasto_ja_ilma/Ilmastonmuutoksen_hillitseminen/Kansainvaliset_ilmastoneuvottelut
Miten Pariisin ilmastosopimus etenee? (Kuokkanen, Ympäristöministeriö 2015)
http://www.ym.fi/fi-FI/Ymparisto/Ilmasto_ja_ilma/Ilmastonmuutoksen_hillitseminen/Kansainvaliset_ilmastoneuvottelut/Pariisin_ilmastosopimus/Miten_Pariisin_sopimusprosessi_etenee(37358)
Neuvotteluprosessi (Ilmasto.org) http://ilmasto.org/neuvotteluprosessi
Unescon kulttuurista moninaisuutta koskeva yleismaailmallinen julistus (Opetus- ja kulttuuriministeriö) http://www.minedu.fi/OPM/Kansainvaeliset_asiat/kansainvaeliset_jaerjestoet/unesco/sopimukset/kulttuurisenmoninaisuudenjulistus
Media unohti aikamme suurimman katastrofin (Leipola, Vihreä Lanka 2012)
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/media-unohti-aikamme-suurimman-katastrofin
Näkökulmia mediakasvatukseen (Kynäslahti, Kupiainen & Lehtonen (toim.), Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2007)
http://www.mediakasvatus.fi/publications/ISBN978-952-99964-1-4.pdf
Is it worth trying to ”reframe” climate change? Probably not. (vox.com)
http://www.vox.com/2016/3/15/11232024/reframe-climate-change
Pallo jalassa – ilmastonmuutos ahdistaa (Maailman kuvalehti 2009)
https://www.maailmankuvalehti.fi/2009/11/pitkat/pallo-jalassa-ilmastonmuutos-ahdistaa
Nämä kuvat ovat vapaasti käytössäsi kyseisen kuvan CC-lisenssin mukaisesti (Esim. mainitse kuvaaja käyttäessäsi kuvaa). Kuvaajatiedot ja alkuperäiskuvat löydät kielten Flickr-kuvagalleriasta täältä.