Ilmastonmuutos liikunnan opetuksessa
Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisten toimintaan ja luonnonympäristöihin nyt ja etenkin tulevaisuudessa. Ilmaston muuttuminen muuttaa myös urheilumahdollisuuksia eri puolilla maailmaa, ja toisaalta urheilumaailma ja liikunnan keinot voivat osaltaan auttaa myös ilmastonmuutoksen hillinnässä. Liikunnan opetus onkin muiden oppiaineiden ohella merkittävässä roolissa ilmastonmuutos -ilmiön syvällisessä ymmärtämisessä ja ilmastoystävällisen maailman rakentamisessa.
Tässä tekstissä keskitytään liikunnan oppiaineen näkökulmasta olennaisiin urheilun ja liikkumisen maailmoihin ilmastonmuutoksen näkökulmasta. On kuitenkin hyvä pitää mielessä myös ilmastonmuutoskeskustelun laajempi kokonaisuus. Ilmastonmuutos ratkaistaan asumisen, liikkumisen, ruoan ja kuluttamisen, sekä niiden taustalla olevien teollisuudenalojen päästöjä vähentämällä.
Suuria kysymyksiä ovat esimerkiksi miten kunnassa tuotetaan energiaa, miten joukkoliikenne toimii ja miten saadaan hillittyä ylikulutusta. Merkittävää on myös se, syödäänkö julkisissa ruokapalveluissa kasvispainotteista ja sesongin mukaista ruokaa – ja kuinka välittävä ilmapiiri ympärillämme on. Lapsen ja nuoren näkökulmasta keskeisiä kysymyksiä ovat miten kodin tai koulun sähkö tuotetaan, millä kuljetaan töihin tai kouluun, millainen henkilön ruokavalio on, miten paljon uutta tavaraa tarvitaan ja millä kulkuvälineellä lähdetään lomalle.
Lue lisää esim. täältä: https://openilmasto-opas.fi/mika-ilmastonmuutos/
Ilmastonmuutos muuttaa urheilumahdollisuuksia
Ilmastonmuutos vaikuttaa sääolosuhteisiin joka puolella maapalloa. Onkin todennäköistä, että ilmaston lämpeneminen tulee olennaisesti muuttamaan ihmisten mahdollisuuksia harrastaa eri liikunta- ja ulkoilumuotoja. Liikunta- ja ulkoilupaikkatarjontaa ja liikuntakulttuuria onkin kehitettävä ilmastonmuutoksen ehdoilla. Suomessakin ilmastonmuutos lisää ilmastoiduissa sisätiloissa harrastettavan liikunnan kysyntää, ja vastaavasti talviurheilumahdollisuudet jatkavat kaventumistaan.
Talvilajit vaikeuksissa
Suomessa ja muualla pohjoisilla leveyspiireillä sekä vuoristoalueilla ilmaston lämpeneminen muuttaa vuodenaikoja erityisesti lyhentäen talven lumipeitteista aikaa. Tämän vuoksi etenkin lumesta ja jäästä riippuvaisten lajien on muutettava käytäntöjään ja sopeuduttava uusiin olosuhteisiin. Jo nyt monet hiihtokeskukset ovat taloudellisissa vaikeuksissa vähentyneiden lumipäivien myötä lyhentyneen kauden vuoksi. Vaikka tilannetta voidaan vielä nykyään korjata tykkilumen avulla, on lumettaminen hyvin kallista ja muuttuu lämpötilojen noustessa yhä kannattamattomammaksi. Myös talvikisojen aikatauluja joudutaan jo usein siirtämään lumen puutteen vuoksi ja huippu-urheilijoiden harjoittelukausi lyhenee.
Ilmaston muuttuessa suuriin kansainvälisiin talviurheilukisoihin sopivien kaupunkien määrä vähenee merkittävästi, kun jopa yöllä tehty tykkilumi ehtii niissä useimmiten sulaa päivän aikana pois kohonneiden lämpötilojen vuoksi. On todennäköistä, että 19 nykyisestä talviolympiakaupungista vain kymmenessä voidaan järjestää talviolympialaiset vielä vuonna 2050. Poissa pelistä olisivat ainakin Sotshi, Grenoble, Garmisch-Partenkirchen, Chamonix, Vancouver, Squaw Valley, Sarajevo, Oslo ja Innsbruck.
Etelässä läkähdytään
Eteläisemmilläkin alueilla urheilu on vaikeuksissa. Siellä sään ääri-ilmiöt, kuten vaarallisen kuumat hellepäivät, kuivuus ja hirmumyrskyjen lisääntyminen kaventavat liikuntaharrastusmahdollisuuksia ja aiheuttavat ongelmia urheilijoille. Käytännössä jalkapallo- ja golfkenttien kastelu muuttuu kalliiksi tai mahdottomaksi, yhä useammat alkavat harrastaa liikuntaa ilmastoiduissa sisätiloissa ja kuumuuden vuoksi sairastuminen lisääntyy urheilukilpailuissa.
Erään arvion mukaan vuonna 2050 eri lajit saattavat joutua perumaan jopa 30–50 harjoituspäivää vuodessa liian kuumien olosuhteiden vuoksi. Jo vuonna 2015 kymmeniä ihmisiä joutui kuumuuden vuoksi sairaalaan Los Angelesin maratonilla. Australian Open -tennisturnauksessa on säädetty urheilijoiden turvallisuuden takaamiseksi lämpötilaraja, jonka ylittyessä otteluita on siirrettävä toiseen aikaan. Raskaan varustuksen vuoksi amerikkalaisen jalkapallon pelaajat ovat kuumuuden vuoksi erityisen suuressa vaarassa ja jopa otteluiden aikaiset kuolemantapaukset ovat lisääntyneet.
Urheilumaailma ilmastonmuutosta torjumassa
Kansainvälisen yleisurheiluliiton vuonna 2022 tekemän selvityksen mukaan yli 70 prosenttia urheilijoista on hyvin tai äärimmäisen huolissaan ilmastonmuutoksesta. Heitä huolestuttavat sekä ilmastonmuutos ylipäätään että lämpenevän ilmaston vaikutukset omaan lajiin ja elinkeinoon.
Urheilun maailma on erilaisista taustoista tulevia ihmisiä yhdistävä. Siksi sillä on hyvät mahdollisuudet toimia esikuvana ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.
Urheilijat ilmastoviestijöinä
Urheilijat ovat idoleita, joiden toimintaa ja sanomisia valtava määrä ihmisiä seuraa kiinnostuksella. Ilmastoasioista puhumalla urheilija voikin saada vietyä viestiä asiasta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa myös sellaisille yleisöille, joita ympäristöjärjestöt, tutkijat tai poliitikot eivät tavoita. Etulinjaan viestiä viemään ovat asettuneet esimerkiksi lumilautailija Enni Rukajärvi, koripalloilija Lauri Markkanen, hiihtäjä Aino-Kaisa Saarinen sekä entinen freestylehiihtäjä Pekka Hyysalo.
Yksittäisten urheilijoiden ohella asiaa pitävät esillä urheilumaailman toimijoita yhdistävät kampanja ja yhteisöt, kuten olympialiike, #Sport4Climate, Pond Hockey ry ja Protect Our Winters (POW). POW on kansainvälinen liike, joka tarjoaa ammattiurheilijoille alustan toimia ilmastonmuuutosta vastaan ja aktivoi talviurheilun ystäviä ja lajien parissa toimivia yrityksiä ja yhteisöjä pelastamaan talvet.
Urheilutoimijat tekevät päästövähennyksiä
Tiedotustoiminnan ohella urheilumaailmassa on mahdollista tehdä myös käytännön päästövähennyksiä. Tästä esimerkkinä on jääkiekkoliiga NHL, joka on selvittänyt tarkkaan toiminnastaan syntyvät ilmastopäästöt ja pyrkii nyt vähentämään niitä. Taustalla on havainto siitä, että ilmastonmuutoksen myötä perinteiset jääkiekkoharrastuksen kannalta tärkeät paikat, lampien jäille auratut luistinkentät ovat vaarassa hävitä Pohjois-Amerikassa.
Selvityksen mukaan merkittävimmät päästöt syntyvät jäähallien sähkönkulutuksesta, johon pyritään puuttumaan ensi tilassa.
Liikunnan keinot apuna ilmastotalkoissa
Liikkuminen on ihmiselle lajityypillistä toimintaa ja tekee monella tavalla hyvää keholle ja mielelle. Liikunnan ja urheilun avulla voidaan osallistua ilmastopäästöjen vähentämiseen konkreettisesti hyötyliikunnan keinoin. Lisäksi luovan liikunnan keinoja voidaan hyödyntää ilmastonmuutokseen liittyvien tunteiden käsittelyssä.
Liikenteen ilmastopäästöjä voi vähentää hyötyliikunnalla
Suomalaisten päivittäin liikkuma keskimääräinen matka kotimaassa on noin 41 kilometriä. Tästä autoilun osuus on 76 prosenttia, julkisen liikenteen 14 prosenttia ja jalankulun ja pyöräilyn 4 prosenttia. Liikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on noin 20 prosenttia, ja tästä noin 95 prosenttia syntyy tieliikenteessä. Autoilulla on lentämisen jälkeen suurimmat yksikköpäästöt kilometriä kohden. Hiilidioksidipäästöjen lisäksi autoilu aiheuttaa hiukkaspäästöjä, ruuhkia ja meluhaittoja.
Yksittäisen ihmisen liikkumisesta aiheutuviin päästöihin vaikuttaa eniten asuinpaikka. Haja-asutusalueilla etäisyydet ovat suurempia, joten jokapäiväisiä matkakilometrejä kertyy enemmän kuin tiiviissä kaupunkiympäristössä. Myös mökkeily ja matkailu kasvattavat suomalaisten liikkumisen päästöjä.
Pidemmillä matkoilla päästöjä voidaan vähentää siirtymällä käyttämään joukkoliikennevälineitä, tai kimppakyytejä ja taloudellisen ajamisen keinoja jos autoilu on välttämättömyys. Lyhyemmillä matkoilla pyöräily ja kävely ovat erinomaisia keinoja päästöjen vähentämiseen, sillä niistä ei synny päästöjä käytännössä lainkaan. Samalla ilmastoystävälliset liikkumisen tavat edistävät ihmisten terveyttä.
Myös tavallisimpien liikuntaharrastusten luonnonvarojen kulutuksesta suurimman osan aiheuttaa matkustaminen harrastuspaikkaan, varsinkin jos sinne ajetaan autolla. Jos siis haluaa pitää harrastustensa luonnonvarojen kulutuksen alhaisena, kannattaa niihin kulkea jalan, pyörällä tai julkisilla. Itse harrastuksen luonnonvarojen kulutuksella on merkitystä silloin, kun lajina on esimerkiksi moottoriurheilu tai jos harrastukseen tarvitaan paljon jäähdytettyä tai lämmitettyä tilaa. Ulkona lenkkeilyyn verrattuna kuntosalilla käynti kuluttaa luonnonvaroja 6 kertaa enemmän ja uimahallissa käynti 11 kertaa enemmän. Lisäksi 15 kilometrin automatka harrastukseen kolminkertaistaa sen luonnonvarojen kulutuksen.
Kävelemisen lisäksi myös pyöräily on mahdollista talvella Suomessakin. Ilmastonmuutoksen myötä lumipeitteinen aika vähenee entisestään, mutta nykyäänkin talvipyöräily on mukava, ekologinen ja terveellinen liikkumismuoto, kun on tutustunut oikeanlaisen vaatetuksen nikseihin ja osaa ottaa sääolosuhteet ajamisessa huomioon.
Lisätietoa liikenteen päästöistä ja päästövähennyksistä löydät Ilmasto-oppaan artikkelista: https://www.ilmasto-opas.fi/artikkelit/liikenne-on-merkittava-kasvihuonekaasupaastojen-tuottaja.
Yle Kioskin Ilmastouutiset -video, jakso 2: Liikkumisen päästöt: https://areena.yle.fi/1-50008398 (kesto n. 6 min. Huom! Jakso on informatiivinen, mutta sisältää kiroilua ja alkoholia.)
Luova liikunta tunteiden käsittelyn apuna
Ilmastonmuutokseen liittyy paljon voimakkaitakin ja usein negatiivisia tunnekokemuksia, kuten ahdistusta, pelkoa ja voimattomuutta, joiden olemassaoloa ei välttämättä haluta tai uskalleta myöntää. Konkreettisten päästövähennysten ohella liikunnan keinoja voidaan käyttää myös ilmastonmuutos-ilmiön ymmärtämiseen ja etenkin siihen liittyvien tunteiden käsittelyyn.
Viime aikoina on yhä enemmän alettu puhua ilmastoahdistuksesta. Ilmiö kärsi pitkään sosiaalisesti rakentuneesta vaikenemisesta. Aihe oli niin vaikea ja kipeä, että siihen liittyviä oireita väheksyttiin. Nyt aihe on onneksi noussut julkiseen keskusteluun laajemmin ja yhä useampi tuntee jo termin.
Ilmastoahdistus määritellään osaksi laajempaa ilmiötä nimeltä ympäristöahdistus. Molemmissa on kyse vaikeista tuntemuksista (mm. huoli, suru, pelko, voimattomuus, häpeä, ahdistus), jotka kumpuavat ympäristöongelmista ja niiden uhasta. Sekä ympäristö- että ilmastoahdistus ovat siis osa ilmiötä, jossa maailman tila vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen. Ahdistus ei selity psyykkisellä haavoittuvuudella eikä ole sairaus, vaan se on ymmärrettävä reaktio suhteessa laajoihin ympäristöongelmiin.
Erilaisia ilmastoahdistuksen oireita ovat mm. unihäiriöt, mielialan vaihtelut, ylivirittyneisyys ja energiatasojen vähentyminen. Tutkimusta kuitenkin tehdään parhaillaan. Usein ilmastonmuutos tuo lisää stressitekijöitä perinteisesti stressiä aiheuttaviin kysymyksiin, kuten huoleen lapsista tai tulevaisuuden suunnitteluun. Usein ilmastoahdistus siis yhdistyy muihin ahdistuksen aiheisiin, kuten ammatinvalintaan liittyvään ahdistukseen.
Ilmastoahdistusta voi torjua tavallisilla stressinhallintatekniikoilla, mm. riittävällä unella ja liikunnalla, sekä puhumalla asiasta ystävien tai terapeutin kanssa. Usein ahdistukseen auttaa myös ilmaston puolesta toimiminen, mm. yhteiskunnallinen- ja kuluttajavaikuttaminen oman jaksamisen rajoissa.
Tekstiin on poimittu otteita MIELI Suomen Mielenterveys ry:n julkaisemasta ja TT Panu Pihkalan kirjoittamasta raportista nimeltä Ilmastoahdistus ja sen kanssa eläminen (julkaistu keväällä 2019). Lue aiheesta lisää suoraan raportista: https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/ilmastoahdistusraportti-mieli2019-web.pdf
Myös Ilmastokasvatus ja tunteet -artikkeli (Pihkala 2019) on hyvin kattava, ilmainen sukellus aiheeseen erityisesti koulun näkökulmasta. Artikkelin lisäksi löydät Toivoa ja toimintaa -sivustolta tehtäviä tunteiden käsittelyyn oppilaiden kanssa. https://toivoajatoimintaa.fi/tunteet/
Lisää ilmastoahdistuksesta voit lukea myös mm. Open ilmasto-oppaan terveystiedon sivulta.
Erilaiset toiminnalliset menetelmät, kuten musiikki, kuvataide ja tanssi ovat hyviä itseilmaisun keinoja sekä tunteiden käsittelyn apuvälineitä. Toiminnan ja liikkumisen kautta tunteisiin voidaan päästä käsiksi jopa paremmin kuin puhumalla. Tavoitteena näissä menetelmissä on tarjota osallistujille mahdollisuus avata omaa sisintään ja ottaa käyttöön siellä piileskeleviä voimavaroja ilman teknisen osaamisen vaatimuksia. Lopputuotoksen laatu ei ole olennaista, vaan tärkeää on prosessi ja itse tekeminen. Turvallisessa ryhmässä voidaan mm. liikkeen ja tanssin kautta etsiä ja löytää itsestä tunteita ja persoonallisuudenpiirteitä, joita ei aikaisemmin ole tunnistanut tai pystynyt kohtaamaan.
Ilmastonmuutos liikunnan opetuksessa
Ilmasto-osaamisen kehittäminen ei tietenkään ole liikunnan opetuksen ydintä. Opetussuunnitelmat kuitenkin velvoittavat käsittelemään kestävän tulevaisuuden kysymyksiä kaikissa oppiaineissa ja myös liikunnan oppiaineen tavoitteissa on monia ilmasto-osaamista tukevia osa-alueita:
- Liikunnan opetuksen tehtävänä on vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin tukemalla fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä (myös ympäristöhaasteiden maailmassa)
- Opetus perustuu eri vuodenaikojen tarjoamiin mahdollisuuksiin (myös muuttuvien sääolojen maailmassa)
- Liikunnan avulla kasvamiseen kuuluu toisia kunnioittava vuorovaikutus, vastuullisuus, pitkäjänteinen itsensä kehittäminen sekä tunteiden tunnistaminen ja säätely (näitä taitoja tarvitaan myös ympäristöhaasteiden ratkaisemisessa)
- Liikunta tarjoaa mahdollisuuksia iloon, keholliseen ilmaisuun, osallisuuteen, sosiaalisuuteen, rentoutumiseen, leikinomaiseen kisailuun ja ponnisteluun sekä toisten auttamiseen (elämästä voi nauttia myös ilman suuria ilmastopäästöjä!)
Liikunnan oppiaineessa ilmasto-osaamisen kehittäminen tapahtuu luontevasti mm. lyhyinä keskusteluina siitä, miten liikuntapaikoille siirrytään, millaisia tulevaisuudennäkymiä eri urheilulajeilla on ja miten eri urheilulajien ilmastokuormitusta voidaan vähentää. Alla olevat tehtävät tarjoavat liikunnan opettajalle valmiita apuvälineitä keskustelujen käymiseen.
Tehtäviä opetukseen
1. LIIKENNETURVAN PYÖRÄILYVISA
Kahoot-visan turvallisesta pyöräilystä ja pyöräilyyn liittyvistä säännöistä löydät täältä. Visan on toteuttanut Liikenneturva. Vinkki! Visan jälkeen voidaan lähteä yhdessä pyöräretkelle, jossa huomioidaan sääntöjen soveltamissa käytännössä.
2. TALVIPYÖRÄILYN OPPITUNTI
Talvipyöräilyn oppitunti. Kutsutaan paikallisen pyöräily- tai ympäristöjärjestön edustaja kertomaan vinkkejä talvipyöräilyyn tai sauvakävellään pyöräkauppaan kyselemään vinkkejä aiheesta.
3. KOULUN OMA KILOMETRIKISA
Aloitetaan luokkien välinen Koulun oma kilometrikisa tai otetaan luokan voimin osaa Pyöräilykuntien verkoston ja Suomi Pyöräilee -kampanjan järjestämään kansalliseen Kilometrikisaan. Lisätietoja ja vinkkejä oman kisan suunnitteluun: https://www.kilometrikisa.fi/rules/
4. LIHASVOIMIN KOULUUN – TUOLILEIKKI
Tehtävän tavoite on nostattaa vireystilaa, herättää aivot aktiiviseen työskentelyyn ja johdatella oppitunnin aiheeseen. Oppilaat istuvat tuoleille rinkiin, yksi oppilas jää keskelle seisomaan. Opettaja ilmoittaa, ketkä vaihtavat paikkaa, esimerkiksi ”Kaikki ne, jotka tulivat pyörällä kouluun.” tai ”Vaihda paikkaa, jos tulit pyörällä kouluun.” Myönteisesti vastaavat sekä keskelle jäänyt vaihtavat paikkaa yrittäen päästä vapautuneelle tuolille. Paikkaa ei saa vaihtaa vierustoverin kanssa eikä omalle tuolille saa istua uudestaan.
Opettaja voi kysyä keskelle jääneeltä tarkentavia kysymyksiä liittyen väittämään. Esimerkiksi ”Miksi valitsit tänään pyöräilyn?”, ”Pyöräilitkö yksin vai kaverin kanssa?”,
”Käytitkö pyöräillessä kypärää?”.
Mahdollisia väittämiä:
- kaikki ne, jotka tulivat tänä aamuna pyörällä / kävellen / julkisilla / auton kyydissä
- kaikki ne, jotka omistavat mopon / pyörän / skuutin / skeittilaudan…
- kaikki ne, joiden koulumatka on alle 3 km / alle 5 km/ yli 5 km / yli 7 km jne.
- kaikki ne, jotka pyöräilevät / kävelevät talvella kouluun
- Kaikki ne, jotka käyttävät kypärää pyöräillessään.
- Kaikki ne, jotka kulkevat koulumatkansa yhdessä ystävän kanssa.
- Kaikki ne, jotka ovat joskus myöhästyneet koulusta liikenneongelmien takia.
- Kaikki ne, jotka käyttävät sähköpyörää tai sähköpotkulautaa.
- Kaikki ne, jotka ovat kävelleet kouluun sateessa.
- Kaikki ne, jotka käyttävät heijastimia tai valoja pimeällä liikkuessaan.
- Kaikki ne, jotka kulkevat koulumatkansa vanhempien / sisarusten / ystävän kanssa.
- Kaikki ne, jotka ovat joskus eksyneet matkalla kouluun.
- Kaikki ne, jotka käyttävät julkista liikennettä vain osan matkasta ja kävelevät loput.
- Kaikki ne, joiden koulumatka kestää alle 10 minuuttia / yli 30 minuuttia jne.
- Kaikki ne, jotka viettävät koulumatkalla aikaa lukien / kuunnellen musiikkia / tehden
koulutehtäviä. - Kaikki ne, jotka joutuvat vaihtamaan kulkuneuvoa koulumatkan aikana.
Tehtävä on osa Liito ry:n toteuttamaa Lihasvoimin kouluun! – opetusmateriaalia koulumatkaliikkumisesta yläkouluun ja toiselle asteelle. Lisää teemaan liittyviä materiaaleja löydät täältä.
5. ILMASTOYSTÄVÄLLISTÄ LIIKUNTAA JA URHEILUA – POHDINTATEHTÄVÄ
Tässä tehtävässä pohditaan eri urheilulajien ilmastovaikutuksia sekä sitä, miten ilmastonmuutos vaikuttaa mahdollisuuksiin harrastaa eri lajeja.
- Kootaan ensin yhdessä mahdollisimman pitkä lista eri urheilulajeja.
- Pohditaan sitten:
- Mitkä lajit ovat ilmastoystävällisiä, mitkä taas eivät? Alleviivataan ilmastoystävälliset lajit.
- Entä mitkä lajit kärsivät ilmastonmuutoksen seurauksista, mitkä eivät? Ympyröidään ne lajit, jotka kärsivät ilmastonmuutoksen seurauksista.
- Ilmastoystävällinen elämä on jatkuvaa tasapainoilua erilaisten valintojen välillä. Mitä voi tehdä, jos itselle rakas harrastus osoittautuu ilmastoa kuormittavaksi?
- Tutustukaa lasten ja nuorten liikkumisen suosituksiin ja pohtikaa, mitä yhtäläisyyksiä ja/tai eroja löydätte ilmastoystävällisen liikkumisen terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikkumisen välillä?
Keskustelun tueksi:
- Tehtävän tarkoituksena on osoittaa, että myös liikunta ja urheilu liittyvät monin tavoin ilmastonmuutokseen. Tarkoituksena ei ole sanoa, että joku on valinnut väärän urheilulajin. Jos itselle rakas harrastus on ilmastoa paljon kuormittava, on jokaisella mahdollisuus tehdä monenlaisia muita hyviä valintoja: syödä, liikkua ja matkustaa muutoin ympäristöystävällisesti, vähentää kulutusta, asua pienemmissä neliöissä, vaikuttaa yhteiskunnassa niin, että ilmastopäästöjä saadaan vähennettyä laajemmin jne.
- Lasten ja nuorten liikkumissuosituksista löytyy tietoa UKK-instituutin sivulta täältä. Ilmastopohdinnan tueksi voi olla helpompi ottaa aikuisten liikkumissuositus, jonka esitystapa on napakampi. Se löytyy täältä.
- Ilmastoa kuormittavia lajeja ovat moottoriurheilulajit sekä sellaiset, joissa tarvitaan lämmitettyä hallia, paljon nopeasti kuluvia välineitä, tai joiden pariin täytyy matkustaa pitkiä matkoja.
- Ilmastoa vähän kuormittavia lajeja ovat sellaiset, joiden pariin pääsee helposti kävellen, pyörällä tai julkisilla, joiden harjoittamiseen ei tarvita paljoa energiaa tai uusia tavaroita, tai jos tarvittavat välineet on hankittu kierrätettynä. Myös hyötyliikunta on usein erinomainen valinta ilmaston kannalta!
- Ilmastonmuutoksesta kärsivät ulkolajit (lunta vaativat talviurheilulajit sekä toisaalta kesäisin juoksu, jalkapallo jne. joissa on lämpöhalvausriski lämpötilan kuumuuden vuoksi.
6. ILMASTOAHDISTUKSEN TORJUNTAA LUOVAN LIIKUNNAN KEINOIN
Järjestetään ilmastoaiheinen luovan liikunnan tuokio vaikkapa liikuntatunnin lämmitteyksi. Oppilaat eläytyvät erilaisiin liikkeen muotoihin: Minkälaista liikettä maapallolla on? Esim. pyörremyrskyt, tulvat, hiilivoimalat, polttomoottori, tuulivoimala, vesisade, polkupyörä, juna, bussi, lentokone, kivihiilikaivos, auringon säteily jne.
7. HARTIAHIERONNAN ALKEET
Opetellaan hartiahieronnan alkeet. Mikä keino saada aikaan hyvinvointia ilman turhaa kulutusta!
8. RENTOUTUSHARJOITUKSIA
Rentoutusharjoituksilla voi opetella myös etsimään hyvää mielentilaa – ilman kulutusryntäilyä. Erilaisia rentoutusharjoituksia löytyy netistä ja YouTubesta valtavasti, mm. hakusanoilla rentoutus ja meditaatio. Esimerkiksi täällä on muutama helppo harjoitus alkuunpääsemiseksi: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/tyokaluja_itsehoito/Pages/Harjoitusnro9Rentousosanaelamantapaa.aspx
9. URHEILIJAT ILMASTOSANKAREINA
Tehdään Urheilijat ilmastosankareina -kuvagalleria liikuntasalin seinälle.
Tutustutaan ilmastonmuutoksen torjumisen puolesta kantaa ottaneisiin urheilijoihin internetissä ja vastataan alla oleviin kysymyksiin. Julisteet kootaan sopivaan näkyvään paikkaan “Urheilijat ilmastosankareina” -otsikon alle. Tehtävä sopii hyvin itsenäiseen työskentelyyn sellaisille oppilaille, jotka eivät jostain syystä pysty osallistumaan liikuntatunnille.
- Urheilijan nimi, kotimaa ja urheilulaji
- Missä urheilija on ottanut kantaa ilmastonmuutoksen torjumisen puolesta? Muotoile hänen sanomisistaan sitaatti.
- Laadi A4-kokoinen juliste, jossa on edellä mainitut tiedot urheilijasta, sekä hänen piirros- tai valokuvansa.
LISÄÄ VINKKEJÄ KIINNOSTAVIIN TEHTÄVIIN!
MAPPA.fi on hakupalvelu ja jakamisalusta opettajille, kasvattajille ja nuoriso-ohjaajille. Löydät sieltä tuhansia eri toimijoiden materiaaleja, menetelmiä, tapahtumia ja palveluita. Palvelua ylläpitää Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry. MAPPA:n liikunnan opetukseen soveltuvat ilmastoaiheiset opetusmateriaalit löydät täältä.
Yle Triplet auttaa kytkemään ajankohtaiset asiat osaksi opetusta Ylen uutisvideoiden avulla. Tripletissä on tuhansia videoita. Jokaiseen niistä on tehty tehtävät oppijoiden käyttöön. Löydät Tripletistä liikunnan opetukseen soveltuvia ilmastoaiheisia uutisia esimerkiksi hakusanoilla ”ilmastonmuutos urheilu”.
Lähteet ja kuvagalleria
Huom! Lähdelista on koottu pääosin Open ilmasto-oppaan toteutusvaiheessa vuonna 2016 ja moni linkeistä ei enää toimi. Siksi linkkilistan linkit on muutettu epäaktiivisiksi. Jos jokin lähteistä kiinnostaa sinua erityisesti, voit tarkistaa copy-paste -toiminnolla toimiiko linkki vielä!
Liikuntakulttuurin kehityksen laaja kaari: Urheilun suurvallasta on tullut liikunnan pikkujättiläinen (Kokkonen, Liikunta & Tiede 2015)
http://www.lts.fi/sites/default/files/article_attachment/lt_1-15_33-38_lowres.pdf
Ympäristöasioiden hallinta kuntien liikuntatoimissa ja valtakunnallisissa liikuntajärjestöissä (Simula, Itkonen & Matilainen, Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2014)
http://www.liikuntaneuvosto.fi/files/306/Ymparistoasioiden_hallinta_kuntien_liikun.pdf
A World Without the Winter Olympics. How Climate Change Will Make the Games Imposible for Certain Cities (Bogo, Popular Science 2014)
http://www.popsci.com/article/science/world-without-winter-olympics?src=SOC&dom=fb
Ilmastonmuutoksen lasku kisajärjestäjille: Latukilometrin hinta 20 000 euroa
http://yle.fi/urheilu/ilmastonmuutoksen_lasku_kisajarjestajille_latukilometrin_hinta_20000_euroa/8472928
Urheilijat ilmastonmuutosta vastaan: “Politiikka ja raha menevät ympäristön edelle”
http://yle.fi/urheilu/urheilijat_ilmastonmuutosta_vastaan_politiikka_ja_raha_menevat_ympariston_edelle/8472965
Climate Change and Sports (climatenexus)
http://climatenexus.org/learn/societal-impacts/climate-change-and-sports
Why NHL is getting involved in climate change efforts (The Washington Post 2016)
https://www.washingtonpost.com/news/sports/wp/2016/01/01/why-the-nhl-is-getting-involved-in-climate-change-efforts/
Protect Our Winters Finland
http://protectourwinters.fi/
About UNEP, Sport and the Environment (United Nations Environment Program)
http://www.unep.org/sport_env/about.aspx
Yhdyskuntarakenne ja liikkumisesta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt (Ilmasto-opas)
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/cd3c06f0-ddc2-4984-840f-c35a98daf01e/liikkuminen-ja-yhdyskuntarakenne.html
Tutkimus: Joukkoliikenteellä töihin kulkevat ovat autoilijoita hoikempia (HS 2016)
http://www.hs.fi/tiede/a1458529583326?jako=75e816b4d84f45c94b9085c3e0536ad2&ref=gp-share
Pelottaako pyöräily talvella? – Tässä on talvipyöräilyn kuusi yleisintä virhettä (HS 2014)
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1414119293836
Liikuntaharrastusten luonnonvarojen kulutuksen arviointi MIPS-menetelmällä (Luoto 2007)
http://www.sll.fi/mita-me-teemme/kohtuutalous/mips/kotimips/liikuntamipsgradu.pdf
Toiminnalliset menetelmät (ELÄ! Elämän Punaista Lankaa Etsimässä)
http://www.ela.fi/akatemia/toiminnalliset.php
[su_divider top=”no” divider_color=”#dedede” size=”0″]
Nämä kuvat ovat vapaasti käytössäsi kyseisen kuvan CC-lisenssin mukaisesti (Esim. mainitse kuvaaja käyttäessäsi kuvaa).
Kuvaajatiedot ja alkuperäiskuvat löydät liikunnan Flickr-kuvagalleriasta täältä.