Huolestuttaako ilmastonmuutos? Tunnetko joskus maailmantuskaa? Koetko jääväsi huoliesi kanssa yksin? Haluaisitko oppia tapoja, joilla omien tunteidensa kanssa selviää paremmin? Tule mukaan ympäristötunneleirille, jos vastasit kyllä ainakin yhteen näistä kysymyksistä! Päiväleiri on tarkoitettu 15-18-vuotiaille nuorille ja se järjestetään verkossa Zoom-alustalla ma-pe 7.-11.6.2021 klo 14.30-17. Mukaan voi siis tulla mistä päin Suomea tahansa! Mitä leirillä tehdään? Pääset [Lue lisää…]
Open ilmasto-oppaan blogi
Open ilmasto-oppaan blogi
Blogi esittelee oppaaseen liittyviä ajankohtaisuuksia ja keskustelee ilmastokasvatuksesta yleisemminkin. Kirjoittajana on Open ilmasto-oppaan tekijä, ympäristökasvattaja Pinja Sipari, mutta myös vieraskynäkirjoitukset ovat tervetulleita! Katso myös Ilmastokasvattajat Facebook-ryhmä »
FAKTAT KUNTOON ILMASTOSTA-testi
Ilmastofakta -testi sisältää 7 kysymystä ilmastonmuutoksen perusteista. HUOM! Suluissa jokaisen kysymyksen jälkeen kerrotaan kysymyksen oikeiden vastausten määrä . 1. Mitä ilmastonmuutoksella tarkoitetaan? (1 )a) Maapallon jokaisen kolkan lämpenemistäb) Kasvihuoneilmiön voimistumistac) Kiinalaisten salaliittoteoriaa 2. Mitkä kolme kaasua ovat merkittävimpiä ilmastonmuutoksen aiheuttajia? (3)a) Metaanib) Hiilidioksidic) Otsonid) Dityppioksidie) Vety 3. Ilmasto on muuttunut aina. Miten nykyinen ilmastonmuutos poikkeaa [Lue lisää…]
Ota käyttöösi Ilmastoterveisiä Etelästä -hankkeen tehtävät ja taustamateriaalit
Ilmastoterveisiä Etelästä -hankkeessa kehitettiin lukuvuoden 2018-2019 aikana paljon ilmastokasvatukseen sopivaa tehtävää ja pohdittavaa, sekä materiaaleja näiden tueksi. Materiaaleja voi hyödyntää eri oppiaineissa. Materiaalit on suunnattu pääosin yläkouluun ja lukioon, mutta soveltuvin osin niitä voi hyödyntää myös isompien alakoulun oppilaiden kanssa. Seuraavassa tehtävät on esitelty siten, että myös ne, jotka eivät päässeet opekoulutuksiimme mukaan, voivat saada [Lue lisää…]
25 SANAA ILMASTOSTA
Ilmastonmuutoksesta puhutaan nyt paljon. Tiedätkö, mitä eri sanoilla tarkoitetaan ilmiöstä puhuttaessa? Opettajille tiedoksi, että tekstin lopusta löydät eriyttämiseen sopivia versioita sanastosta, sekä ohjeet sanastoon liittyvään tehtävään. Sanastot on tehty Ilmastoterveisiä Etelästä -hankkeessa. Antroposeeni = Nykyinen geologinen aikakausi, joka on alkanut teollistumisen jälkeen, kun ihmisen toiminta on alkanut muuttaa luontoa niin monin tavoin, että osa muutoksista [Lue lisää…]
10+3 ideaa koulun ilmastotoimintaan, jos lakko tuntuu hankalalta
Alunperin maaliskuussa 2019 julkaistu teksti ja tehtävävinkit on päivitetty 24.9.2019. Nuorten ilmastolakoista ja -mielenosoituksista on viimeisen vuoden aikana tullut pysyvä ilmiö eri puolilla maailmaa. Maaliskuussa 2019 järjestetyssä lakossa oli mukana yli miljoona nuorta. Syyskuussa nuoret kutsuivat mukaan myös aikuiset ja perjantaina 20.9.2019 ilmastomielenosoituksiin osallistui ympäri maailmaa yli neljä miljoonaa ihmistä. YK:n ilmastohuippukokouksen aikaan ajoitetulla ilmastotoimintaviikolla [Lue lisää…]
7 mallia lasten ja nuorten vaikuttavaan ilmastotoimintaan
Tässä tekstissä kerrotaan, mistä “Lapset ja nuoret merkityksellisinä ilmastotoimijoina” -hankkeessa oli kyse, millaiset ilmastotoimintamallit hankkeessa saatiin aikaan, mitä asioita ohjaavan aikuisen kannattaa huomioida projekteja ohjatessaan ja mitä hankkeen aikana opittiin. MISTÄ PROJEKTISSA ON KYSE? Lapset ja nuoret merkityksellisinä ilmastotoimijoina -hankkeessa mietittiin ilmastokasvattajien ja muiden ilmastotoimijoiden yhteistyönä, millaisia henkilökohtaisia kulutusvalintoja isompia ilmastotekoja lapset ja nuoret voivat [Lue lisää…]
Enemmän POLKUPYÖRÄILYÄ!
Tässä esitellään ilmastokasvatusmalli, jonka neuvoilla lapset ja nuoret järjestävät pyöräparaatin koulussa, nuorisotalolla tai harrastusporukassa ja viestivät siitä. Pyöräparaati on näyttävä tapa tuoda esiin pyöräilyn yhteisöllistä iloa, kannustavaa pyöräilyasennetta ja pyöräilymyönteistä ilmapiiriä. Samalla osallistujat ja katsojat voivat oppia hiukan liikenteen ympäristövaikutuksista. Projektin voi toteuttaa mikä tahansa lasten tai nuorten ryhmä ja se sopii myös alakouluikäisten toteutettavaksi. [Lue lisää…]
Enemmän KUNTAVAIKUTTAMISTA!
Tässä esitellään ilmastokasvatusmalli, jonka tarkoituksena on kannustaa kuntapäättäjiä suurempiin ilmastotekoihin kertomalla heille paikkakunnan lasten ja nuorten mielipide asiasta, eli välittämällä heille lasten ja nuorten viestejä. Toteuttajatiimi kerää projektissa muilta lapsilta ja nuorilta viestejä, kuten kirjeitä, runoja, sarjakuvia, piirrustuksia tai maalauksia ja luovuttaa ne kunnan päättäjille kysyen, mitä he aikovat tehdä kunnassa ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Projekti sopii [Lue lisää…]
Enemmän PYÖRÄILYVAIKUTTAMISTA!
Tässä esitellään ilmastokasvatusmalli, jonka tarkoituksena on lisätä polkupyöräilyn määrää lasten ja nuorten keskuudessa. Projektin toteuttajat määrittelevät konkreettisen tavoitteen alkukartoituksen tekemisen jälkeen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi pyöräparkkien tai turvallisempien pyöräreittien kehittäminen tai asenteiden muuttaminen pyöräily-ystävällisempään suuntaan. Vaikuttamistapa määrittyy valitun tavoitteen mukaan. Se voi olla kartoitusten pohjalta käytävien keskustelujen järjestäminen asiasta päättävien tahojen kanssa tai vaikuttamiskampanjan toteuttaminen. [Lue lisää…]
Enemmän KASVISRUOKAA!
Tässä esitellään ilmastokasvatusmalli, jonka tarkoituksena on lisätä kasvisruuan määrää ja saatavuutta kouluruokailussa. Tarkka tavoite kannattaa määritellä koulun tämän hetkisen tilanteen mukaan askelta kunnianhimoisemmaksi. Tavoitteena voi olla: – Maukas kasvisruokavaihtoehto avoimesti kaikkien saataville joka päivä – Yksi kasvisruokapäivä viikossa kaikille – Kaksi kasvisruokapäivää viikossa kaikille Tavoitteeseen pyritään selvittämällä minkälaista kasvisruokaa oppilaat haluaisivat koulussa syödä ja vakuuttamalla asiasta [Lue lisää…]