Enemmän KUNTAVAIKUTTAMISTA!

Tässä esitellään ilmastokasvatusmalli, jonka tarkoituksena on kannustaa kuntapäättäjiä suurempiin ilmastotekoihin kertomalla heille paikkakunnan lasten ja nuorten mielipide asiasta, eli välittämällä heille lasten ja nuorten viestejä. Toteuttajatiimi kerää projektissa muilta lapsilta ja nuorilta viestejä, kuten kirjeitä, runoja, sarjakuvia, piirrustuksia tai maalauksia ja luovuttaa ne kunnan päättäjille kysyen, mitä he aikovat tehdä kunnassa ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Projekti sopii kaiken ikäisten lasten ja nuorten toteutettavaksi, myös alakouluikäisille!

Malli on toteutettu Lapset ja nuoret merkityksellisinä ilmastotoimijoina -hankkeessa ja se on kaikkien vapaasti hyödynnettävissä ja sovellettavissa.

PROJEKTIN TAUSTA:
Kunnat pistävät kansainväliset ilmastosopimukset käytäntöön – joka päivä

Ilmastonmuutoksen torjuminen on erinomainen esimerkki lausahduksesta ”Think globally, act locally”. Kansainvälisistä ilmastosopimuksista ei olisi juuri hyötyä, jos ei olisi kuntia ja muita paikallisia toimijoita panemassa käytäntöön valtaosaa sopimusten edellyttämistä muutoksista. Ainakaan vielä vuonna 2018 Suomen tai monien muidenkaan valtioiden tekemät konkreettiset suunnitelmat päästövähennyksistä eivät riitä Pariisin ilmastosopimuksessa sovittujen tavoitteiden täyttämiseen. Lisää työtä ilmastoystävällisen maailman puolesta siis tarvitaan vielä runsaasti, myös ja etenkin kuntatasolla!

Usein ajattelemme, että kuntalaisten pääasiallinen vaikuttamismahdollisuus on joka neljäs vuosi kuntavaalien aikaan. Käytännössä voimme kuitenkin vaikuttaa jatkuvasti. Monet poliitikot toivovat jatkuvaa, avointa keskustelua kuntalaisten kanssa ja tekevät mielellään päätöksiä, joita tietävät äänestäjiensä kannattavan. Hyödyllisintä viestintää on isojen ihmismäärien mielipiteen välittäminen kerralla ja hyvien perustelujen kera. Ystävällinen yhteistyö on suotavaa, mutta toisaalta kuntalaisilla on oikeus ja velvollisuuskin vaatia päättäjiltä vastauksia epäselviin kysymyksiin sekä päätöksiä riittävän järeiden ilmastotoimien toteuttamiseksi.

Kansanliikkeet, joissa ihmiset ovat kokoontuneet yhteen vaatimaan poliitikoilta uusia lakeja tai toimintatapoja, ovat lähes kaikkien isojen yhteiskunnallisten muutosten takana. Kuuluisia esimerkkejä tästä ovat naisten äänioikeustaistelu Suomessa, Etelä-Afrikan kansalaisoikeustaistelu apartheidin lopettamiseksi ja USA:n tuore March for Our Lives -kampanja, jossa nuoret vaativat tiukempia aselakeja. Mm. Suomessa ja Iso-Britanniassa kansanliikkeet ovat viime vuosina olleet keskeisessä roolissa ilmastolain saamisessa maihin. Vaikuttamistyö siis kantaa usein hedelmää, vaikka prosessit saattavat välillä olla pitkiäkin.

Usein ilmastokeskustelu kääntyy yksilön vaikuttamismahdollisuuksiin ja vastuisiin varsinkin silloin, kun kyseessä ovat lapset ja nuoret. Tiedämme jo, että ilmastonmuutosta ei ole mahdollista pysäyttää pelkkien yksilövalintojen avulla, vaikka ne olisivat kuinka kunnianhimoisia. Oheinen kuva auttaa hahmottamaan sitä, että lapset ja nuoret ovat osa kuntaa ja erilaisia pienempiä yhteisöjä siinä missä aikuisetkin. Siksi heillä on oikeus vaikuttaa kunnan asioihin myös ennen äänestysiän saavuttamista. Merkittävimmät muutokset saadaan aikaan yhdessä tekemällä.

Kunnilla on tärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä sekä kuntaorganisaatioiden omien päästöjen vähentämisen kautta, että luomalla yhteistyömahdollisuuksia alueensa toimijoille. Ihannetilanteessa kunnan kaikki toimialat ja muut kunnan alueen toimijat suunnittelevat ja edistävät ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista yhteistyössä.

Suurimmat kuntien ilmastoratkaisut liittyvät energiantuotantotapavalintoihin, energiansäästöön ja rakennusten energiatehokkuuteen, kunnan ruokapalvelujen kehittämiseen, kestäviin hankintoihin (mm. kaupunkipyörät ja kestävät ja korjattavat huonekalut jne.), yhdyskuntasuunnitteluun ja kaavoitukseen. Kaavoitus vaikuttaa liikkumisen tarpeeseen, esimerkiksi siihen miten lähellä koulut, työpaikat ja ruokakaupat sijaitsevat koteja. Ilmastoystävällisen kaavoituksen avulla edistetään myös uusiutuvien energiantuotantomuotojen lisääntymistä ja muokataan yhdyskuntarakennetta maakuntienkin tasolla. Päätökset kunnan ilmastotoimista tekee viime kädessä kunnan- tai kaupunginvaltuusto ja lopulta ratkaisut vaikuttavat myös yksittäisten kuntalaisten hiilijalanjälkeen.

Merkittävässä osassa suomalaisia kuntia ilmastotyö on vielä hyvin puutteellista. Osassa kunnista on kuitenkin jo siirrytty suunnitelmien tekemisestä käytännön toteutukseen, paikoin hyvinkin kunnianhimoisesti. Vaasa on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuonna 2035 ja Turku vuonna 2029. Samaan voitaisiin pyrkiä kaikissa kunnissa. Myös nk. HINKU-verkoston kunnissa tehdään edistyksellistä ilmastotyötä. Verkostoon liittyneet kunnat ovat sitoutuneet tavoittelemaan 80 prosentin päästövähennystä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta. Iin kunnassa on vuodesta 2007 jo nyt vähennetty hiilidioksidipäästöjä puoleen, ja kunnalla on tavoitteena vähentää päästöjä 80 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tämä on saavutettu kehittämällä uusia, erityisesti energiansäästöön ja -tuotantoon ja liikkumiseen liittyviä toimintatapoja yhteistyössä kunnan, asukkaiden ja paikallisten yritysten kanssa.

KUKA PROJEKTIN VOI TOTEUTTAA?

Projektin voi toteuttaa mikä tahansa lasten tai nuorten ryhmä, esimerkiksi koululuokka (sopii hyvin myös alakouluikäisille), koulun ympäristöryhmä, oppilaskunta, harrastusryhmä tai nutan väki. Vähintään toteuttajatiimiin tarvitaan 6-8 lasta tai nuorta, sekä 1-2 ohjaavaa aikuista. Aikuinen voi olla esim. ryhmänohjaaja, oppilaskunnan ohjaava opettaja, aiheesta innostunut opettaja tai nuoriso-ohjaaja.

KUINKA PALJON AIKAA JA MUITA RESURSSEJA TARVITAAN?

Projektin toteuttamiseen ei pääsääntöisesti tarvita rahaa tai muita erityisiä fyysisiä resursseja. Aikaa projektin toteutukseen kannattaa varata vähintään pari kuukautta.

NÄIN SAATTE MUUTOKSEN AIKAAN

1. Kootkaa projektin toteuttajatiimi

Projektin toteuttajatiimiin tarvitaan vähintään 6-8 lasta tai nuorta, sekä 1-2 ohjaavaa aikuista. Aikuinen voi olla esim. ryhmänohjaaja, oppilaskunnan ohjaava opettaja, aiheesta innostunut opettaja tai nuoriso-ohjaaja.

2. Orientoitukaa aiheeseen

Joitakin materiaaleja orientuitumiseen löydätte tämän mallin “Lue lisää ja inspiroidu aiheesta” -kohdasta ja lisämateriaalia ja vinkkejä täältä:

3. Selvittäkää, mitä ilmastotoimia kotikunnassanne tehdään

(alakouluikäiset voivat hypätä tämän kohdan yli!)

Onko kuntanne tehnyt ilmastostrategian tai ilmasto-ohjelman? Miten hyvin suunnitelma on toteutunut? Mistä asioista kunnassa ollaan juuri nyt päättämässä? Mitä vaikutuksia päätöksillä on teihin kuntalaisiin? Voitte tehdä selvityksen netin avulla ja soittamalla tai lähettämällä sähköpostia tarkennuksia varten sopiville kunnan virkamiehille tai päättäjille. Vaihtoehtoisesti (tai tämän lisäksi) voitte kutsua päättäjän tai virkamiehen kertomaan teille asioista ja vastaamaan kysymyksiinne. Huom! Usein kuntapäättäjät eivät ole ilmastoasiantuntijoita. Kun olette yhteydessä päättäjiin, kannattaa valita asiasta paljon tietävä henkilö!

4. Tehkää projektisuunnitelma

Projektin tarkoituksena on kannustaa päättäjiä suurempiin ilmastotekoihin kertomalla heille paikkakunnan lasten ja nuorten mielipide asiasta, eli välittämällä heille lasten ja nuorten viestejä. Päättäkää millä tavalla ja missä mittakaavassa toteutatte projektin ja kirjatkaa päätökset ylös esimerkiksi isolle paperille. Seuraavien kysymysten lisäksi projektisuunnitelmaan kirjataan kohtien 5 ja 6 vastaukset.

Keneltä keräätte viestejä? Ovatko kohderyhmäänne esimerkiksi koko koulu, tietyn luokkatason oppilaat, harrastusseuran jäsenet, tietyt ryhmät tai nutan väki? Mitä suurempi osallistujaporukka mukaan otetaan, sitä näyttävämpi projektin toteutuksesta saadaan, mutta isompi osallistujajoukko tarkoittaa myös hiukan enemmän työtä.

Minkälaisia viestejä keräätte? Viestit voivat olla esim. kirjeitä, runoja, sarjakuvia, piirrustuksia tai maalauksia. Viestien sopivaan muotoon vaikuttaa ainakin osallistujien ikä (ekaluokkalaisen on helpompi piirtää kuin kirjoittaa ja toisaalta lukioikäiset osaavat muotoilla jo tarkkoja toiveita juuri teidän kuntanne ilmastopolitiikan kehittämiseen). Viestin muoto voidaan jättää myös avoimeksi, eli osallistujien itsensä päätettäväksi.

– Mikä on projektin aikataulu? Milloin toivotte viestien olevan valmiina luovutettavaksi päättäjille?

Millä tavalla luovutatte viestit? Haluaisitteko viedä ne päättäjille kaupungintalolle vai kutsutteko heidät kylään koulullenne/nutalle/yms.? Haluatteko lisätä viestien vaikuttavuutta järjestämällä niistä näyttelyn kirjastolle/kaupungintalolle tms. paikkaan ennen tai jälkeen niiden luovutuksen?

5. Tehkää viestintäsuunnitelma

Viestiminen on erittäin tärkeä osa kaikkia vaikuttamisprojekteja. Täydentäkää projektisuunnitelmaanne viestintäsuunnitelmalla. Miten muille osallistujille viestitään siitä, mikä projektin idea on? Entä miten päättäjät ymmärtävät idean? Mitä viestintäkanavaa käytätte (esim. nettisivu, facebook-sivu, YouTube-kanava jne.)? Miten tieto projektista saadaan leviämään mahdollisimman laajalle? Milloin kannattaa viestiä millekin kohderyhmälle? Projektin alkuvaiheessa siitä kannattaa kertoa ainakin valitsemallenne kohderyhmälle. Koulussa hyvä viestimistapa on esimerkiksi aamunavaus ja toteuttajaryhmäläisten vierailut muissa luokissa. Päättäjiin kannattaa olla yhteydessä sähköpostiviestillä. Paikallislehtiin ja -radioon kannattaa lähettää tiedote (ks. liite 2) viimeistään muutamaa päivää ennen viestien luovutustilaisuutta.

6. Sopikaa työnjaosta

Ison projektin toteuttamisessa on monenlaista tehtävää. Useimmiten eri ihmiset tekevät mielellään erilaisia juttuja. Kirjatkaa projektisuunnitelmaan myös eri henkilöiden roolit projektin toteuttamisessa. Muistakaa pitää jatkuvasti palavereja myös koko porukalla, jotta kaikki tietävät missä mennään. Tämän projektin toteuttamisessa on ainakin seuraavanlaisia tehtäviä:

  • kuka suunnittelee ohjeistuksen muille osallistujille?  
  • kuka lähettää viestit päättäjille ja medialle?
  • ketkä kaikki käyvät tekemässä ohjeistuksia muille osallistujille?  
  • kuka pitää koko projektin langat käsissään ja huolehtii projektisuunnitelman täydennyksistä?
  • kuka dokumentoi, eli ainakin valokuvaa?

7. Suunnitelkaa viestien keruun aikataulut ja ohjeistus ja kerätkää viestit

Selvittäkää ohjaavan aikuisen avustuksella milloin voitte käydä ohjeistamassa eri ryhmille viestien tuottamisen. Ohjeistuksessa on hyvä käydä aluksi läpi mistä ilmastonmuutoksessa on kyse ja miten teidän kuntanne voi siihen vaikuttaa. Esitelkää sen jälkeen projektinne idea ja kertokaa millä tavalla siihen voi osallistua ja mitä hyötyä osallistumisesta on. Viestien pääotsikko on “Meidän ilmastoystävällinen kuntamme”. Eri ikäisille osallistujille voidaan antaa myös erilaisia ohjeistuksia. Ohjeistuksen valmis malli löytyy liitteestä 1.

8. Sopikaa tapaaminen

Kutsukaa koolle tapaaminen kunnanjohtajan/ apulaisjohtajan, sekä kunnanvaltuuston ja -hallituksen puheenjohtajan kanssa. Valmis kutsupohja löytyy liitteestä 2.

Voitte luovuttaa viestit joko itse järjestämässänne tapahtumassa tai jonkun toisen tahon valmiiksi järjestämässä toritapahtumassa, konsertissa tms. Itse järjestytty tapahtuma voi olla vaikka vain pienimuotoinen tapaaminen, jonne on kutsuttu paikalle mediaa. Jos järjestätte viesteistä myös näyttelyn yhteistyössä esimerkiksi kirjaston kanssa, ovat näyttelyn avajaiset hyvä luovutustilaisuus.

Huom! Mikäli haluatte tempauksellenne mahdollisimman suuren vaikuttavuuden, kannattaa luvutus tehdä sopivasti kunnallisvaalien alla!

9. Lähettäkää lehdistötiedote

Lehdistötiedote kannattaa lähettää viimeistään muutamaa päivää ennen viestien luovuttamista esimerkiksi paikallislehden toimituksen vinkki-osoitteeseen tai päätoimittajalle tai tutulle toimittajalle sähköpostiviestinä. Valmis viestipohja löytyy liitteestä 3, tehkää siitä oman näköisenne! Paikallis- ja kaupunginosalehdet julkaisevat mielellään lähialueen uutisia, vaikeampi viesti on saada läpi valtakunnallisessa mediassa. HUOM! Aikuiset käyttävät usein facebookia ja siksi alueiden omat facebook-ryhmät ovat myös hyvä tapa tiedottaa asiasta alueen asukkaille.

10. Luovuttakaa viestit

Esittäkää päättäjille, että heidän tulisi mielestänne ottaa ilmastonmuutos huomioon kaikessa kunnan päätöksenteossa. Kertokaa heille miksi miksi te lähditte projektia toteuttamaan ja esitelkää muutamia etukäteen valitsemianne viestejä. Kysykää millä tavalla päättäjät aikovat lähteä viemään viestiä eteenpäin? Voitte suunnitella luovutustilaisuutta varten puheen, jonka mallin löydätte liitteestä 4.

11. Arvioikaa miten meni

Arviointia kannattaa tehdä projektin toteuttamisen eri vaiheissa, mutta myöskään loppuarviointia ei kannata unohtaa. Mitä saitte projektin avulla aikaan? Mikä onnistui erityisen hyvin ja miksi? Mitä olisitte ehkä voineet tehdä paremmin ja miten? Mitä opitte projektin toteutuksesta?

12. Nauttikaa työnne tuloksista

Viimeistään kun tavoite on saavutettu, on syytä juhlia. Valtavan isot onnittelut hienosti tehdystä työstä ja kiitos panoksestanne maapallon pelastamiseen!

LUE LISÄÄ JA INSPIROIDU AIHEESTA

LIITTEET

Liite 1: Ohjeistus muille osallistujille

Ilmastonmuutos on aikamme suurin ympäristöongelma, jonka vaikuttaa luonnon kasvien ja eläinten lisäksi meihin ihmisiin ja meidän elämäämme. Tällä hetkellä monet ihan tavalliseen elämäämme liittyvät asiat, kuten se millä kulkuvälineillä liikumme, mitä syömme ja missä ja miten asumme, vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Meillä kaikilla on mahdollisuus ja myös velvollisuus yrittää vaikuttaa ilmastonmuutokseen sen hidastamiseksi ja yhdessä toimimalla vaikutuksemme on kaikkein suurin.

Kunnissa, myös (kunnan nimi) päätetään monista ilmastonmuutokseen liittyvistä asioista ja me (toteuttajatiimi, esim. koulun ympäristöryhmäläiset?) olemme nyt huolestuneita siitä, että meidän kunnassa ei tehdä riittävästi asian eteen. Tiedämme, että kunnan päättäjät ottavat mielellään palautetta vastaan kuntalaisilta ja siksi haluamme nyt kannustaa heitä kunnianhimoisempiin tekoihin ja päätöksiin ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.

Kutsumme teidät kaikki nyt mukaan kirjoittamaan, piirtämään tai maalaamaan viestejä päättäjille otsikolla “Meidän ilmastoystävällinen kuntamme”. Teillä on tämä oppitunti (tms. aikaan liittyvä ohjeistus) miettiä, miten haluaisitte kannustaa kuntamme päättäjiä tekemään hyviä päätöksiä ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Me keräämme viestit teiltä ja toimitamme ne kunnan päättäjille nähtäväksi ja luettavaksi.

Mitä enemmän saamme viestejä kerättyä, sitä vaikuttavampi yhteinen viestimme on. Kiitos avustanne!

Liite 2. Tiedotepohja

Tiedote (vapaa julkaistavaksi)

(Koulun nimi) koululaiset vaativat parempaa ilmastopolitiikkaa – viesti viedään kunnanjohtajalle (päivämäärä ja kellonaika)

(Koulun nimi) koululaiset ovat huolestuneet, ovatko kunnan toimet ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi riittäviä. Lapset ja nuoret haluavat muistuttaa kuntapäättäjiä huolehtimaan turvallisuudesta tulevaisuudestaan. Koululla on kerätty oppilaiden toteuttamia ilmastoviestejä päättäjille. Viestit viedään kunnanjohtajalle (päivämäärä ja kellonaika).

Oppilaat muistuttavat, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteissa pysyminen vaatii toimia jokaikisessä suomalaisessa kunnassa, myös (oman kunnan nimi). Suurin osa yksilön ilmastopäästöistä syntyy asumisesta, liikkumisesta ja ruoasta, ja näihin arkisiin asioihiin on helpointa vaikuttaa kuntapolitiikan kautta.  

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Maija Mallinen, oppilas/opettaja/ympäristöryhmän vetäjä/tms, puhelinnumero

Liite 3:  Sähköpostiviesti viesti, jossa sovitaan viestien luovuttamisesta

Hyvä x,

olemme käsitelleet koulussa (koulun nimi) ilmastonmuutosta ja kuntien mahdollisuutta vaikuttaa siihen. Olemme huolestuneita siitä, ovatko kuntamme toimet ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi riittäviä. Olemme keränneet muilta oppilailta viestejä ilmastoystävällisen (kunnan nimi) puolesta ja haluaisimme nyt luovuttaa viestit teille.

Voisimmeko tulla käymään kunnantalolla tai haluaisitteko te tulla vastaanottamaan viestit meidän koulullemme teille sopivana päivänä koulupäivän aikana, esimerkiksi (päivämäärä ja kellonaika)? Jos ehdottamamme aika ei sovi, voisitteko ystävällisesti ehdottaa jotakin toista aikaa?

Ystävällisin terveisin, x koulun oppilaiden puolesta,

(toteuttajatiimiläisten nimet)


Liite 4: Puhe kuntapäättäjille

Arvoisat kuntapäättäjät,

ilmastonmuutos on aikamme suurin ongelma. Kyse on maailmanlaajuisesta ongelmasta, johon meistä jokainen voi, ja johon meidän kaikkien tulisi vaikuttaa kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla. Vuonna 2015 maailman päättäjät solmivat Pariisin ilmastosopimuksen, mutta pelkkä sopimus ei riitä, vaan sen toteuttamiseksi tarvitaan kiireisiä toimia kaikissa suomalaisissa kunnissa, myös meidän kunnassamme. Suurin osa yksittäisten ihmisten ilmastopäästöistä syntyy asumisesta, liikkumisesta ja ruoasta, ja näihin arkisiin asioihiin voidaan parhaiten vaikuttaa kunnan päätösten kautta.  

Me (Koulun nimi) koululaiset olemme huolestuneita siitä, ovatko kuntamme toimet ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi riittäviä. Haluamme muistuttaa teitä, arvoisat kuntapäättäjät, että teidän tehtävänne on huolehtia meidän lasten ja nuorten turvallisuudesta nyt ja myös tulevaisuudessa.

Olemme keränneet teille ilmastoystävälliseen (kunnan nimi) liittyviä viestejä koulullamme. Viestejä toteuttivat x-x -luokkalaiset oppilaat ja niitä kertyi yhteensä x. Esimerkiksi tässä viestissä pyydetään/huomioidaan (näyttäkää valitsemanne viesti tai muutaman viesti ja kertokaa sen/niiden viesti).

Toivomme, että tutustutte tähän ja muihin viesteihin huolella ja pidätte ne mielessänne, kun kunnassa seuraavan kerran tehdään ilmastoasioihin liittyviä päätöksiä.

Kiitos ja viisautta päätöksentekoon!

Malli on toteutettu Lapset ja nuoret merkityksellisinä ympäristötoimijoina -hankkeessa. Toteutusta tuki Tiina ja Antti Herlinin säätiö.

Tutustu muihin hankkeessa toteutettuihin malleihin:

Projektin yleiskuvaus:
https://openilmasto-opas.fi/7-mallia-lasten-ja-nuorten-vaikuttavaan-ilmastotoimintaan/

Enemmän POLKUPYÖRÄILYÄ!
https://openilmasto-opas.fi/enemman-polkupyorailya/

Enemmän KUNTAVAIKUTTAMISTA!
https://openilmasto-opas.fi/enemman-kuntavaikuttamista/

Enemmän PYÖRÄILYVAIKUTTAMISTA!
https://openilmasto-opas.fi/enemman-pyorailyvaikuttamista/

Enemmän KASVISRUOKAA!
https://openilmasto-opas.fi/enemman-kasvisruokaa/

Enemmän LÄHIMATKAILUA!
https://openilmasto-opas.fi/enemman-lahimatkailua/

Enemmän ILMASTOKAMPANJOINTIA!
https://openilmasto-opas.fi/enemman-ilmastokampanjointia/

Bonus: Enemmän ENERGIANSÄÄSTÖÄ!
http://www.enni-sovellus.fi/

Yksi kommentti artikkeliin ”Enemmän KUNTAVAIKUTTAMISTA!”

Kommentointi on suljettu.